@tti bá síkalauz - feliratkozas
& beszamolo kuldes: hirlevel@romkert.hu
© 2004.01.22.
@tti ba sikalauz koncepcio: A lenyeg, hogy elsosorban
sajat szemelyes tapasztalatotok alapjan kuldjetek rovid beszamolokat, jo linkeket kedvenc sielos helyeitekrol! Kulonosen erdekelnenek a
kozeli szlovak palyak, mert itt van egy csomo "elhagyatott es
ismeretlen" kisebb palya, amelyeket elkerul a tomeg. Allitolag nagy fejlesztesek voltak
Ruzomberokon (Rozsahegyen), arrol is szivesen hallanek. Nekem a kedvencem
Tirol, de irjatok kozeli osztrak palyakrol is, valamint erdekelnek a arlbergi/vorarlbergi palyak is (Ischgl, St.Anton, Otztal),
hogy erdemes-e addig elmenni. Varok gleccserbeszamolokat is a Stubai,
Kitzsteinhorn, Molltaler gleccserekrol (felvono kiepitettseg, palyak,
hobiztonsag, stb). Az olasz es francia palyakat nem
ismerem, de kuldjetek nyugodtan arrol is infokat! Ha osszejon annyi info,
csinalunk egy sielos kulonszamot a temanak! (A SUBJECT
legyen SIELES, or use reply button, mert sajnos sokszor elkallodnak nalam
a tema nelkuli levelek!)
FRISS BESZAMOLO: A
FELSZERELESEKROL ES A SIRUHAZATROL - @tti ba
A sieles draga sport. Elsosorban attol draga,
hogy el kell utazni a siterepre. Ennel sokkal kisebb kiadas maga
a felszereles es a siruhazat. Mivel egyre nagyobb a kereslet a sieles
irant, mar nem szamit luxus sportnak, igy a nagy keresletre manapsag megfelelo,
kielegito kinalati oldal alakult ki, es piaci versenynek koszonhetoen
egyre nagyobb valasztek es egyre korrektebb arak jellemzoek. Sajnos azonban az
arak sokszor nem tukorzik a minoseget, es neha a legmarkasabb cuccok is
funkcionalisan gagyik, mikozben egyre tobb olcso es a celnak tokeletes
megfelelo jo termek van a piacon. Sokan versenyt uznek abbol, kinek milyen
felszerelesuk van, holott attol meg hogy valami 10x annyiba kerul, korant sem
biztos hogy jobb. Ez leginkabb magyar sznoboskodas, hiszen az elit
sizot nyugaton nem az kulonbozteti meg, hogy milyen a felszerelese,
hanem hogy hol es mennyit siel. Lehet akarmilyen felszerelese az
embernek, ha csak Szlovakiaba, a Semmeringre es Murauba jut el, az csak proli
villogas. Teljesen felesleges tularazott markakra kiadni a penzt. Koltsuk
inkabb arra, hogy tobbet illetve jobb sieterepeken sielunk. Ezzel jarunk a
legjobban. Nem tartom magam kifejezetten nagy szakertonek, es szerintem nem is
vagyok kulonosen jo sielo, de azert az elmult 10 evben lett egy kis
tapasztalatom, illetve ennyi ido alatt sokat lat, hall az ember,
ugyhogy osszefoglalok nehany hasznos dolgot a felszerelesekrol es siruhaztrol
az egyszeru mezei elmenysizok szamara. (A profik es vilagkupa
sizok most ne figyeljenek ide, mert nem nekik szol.) Egy biztos,
akarmilyen felszerelest vagy ruhazatot veszunk, attol nem fogunk tudni jobban
sielni, igy a lenyeg a praktikum es komfort.
Eloszoris logikus, hogy szezon vege fele a dolgok
nagy resze felaron vagy meg annal is olcsobban szerezheto be, viszont az is
igaz, hogy a lecsokkent keszlet miatt a valasztek is kisebb. Van ahol mar
januarban elkezdodik a kiarusitas. A hasznalt cuccok jellemzoen szinte mind jo
minoseguek, hiszen a kevesbe jo minosegueket nem lehet hasznaltan ertekesiteni.
Az uj cuccok minosege vegyes. Vannak tularazott-markas cuccok, halistennek
egyre tobb a jo de korrekt aru cucc, es sok a gagyi is. (Sajnos
neha a markas cuccok kozott is vannak funkcionalis gagyik.) Szerintem
mindig a celnak megfelelo korrekt aru cuccot erdemes megvenni, felesleges
a markakra koncentralni, mert legtobbszor nincs koztuk valodi
kulonbseg. A minoseg szemmel is jol megallapithato, viszont az
ar sokszor nem tukrozi a minoseget. Tovabbiakban nehany tanacsot is adok,
hogy mire erdemes odafigyelni, mit erdemes ujonnan illetve hasznaltan venni.
Abszolut kezdoknek gyakorlatilag semmit sem erdemes ujonnan venni, mert a
kezdeti esesktol a ruhajuk kiszakad, a lecuk osszevissza karistolodik,
a sibakancs utve verve lesz, a botok elgorbulnek, a festek lepattog, es
gyakorlatilag teljesen leamortizaljak az uj felszerelest. Akkor erdemes uj
cuccot venni, ha mar nem esunk el. (Illetve idealis palyan kell sielni
tanulni, ahol nem zakozunk oltari nagyokat, lasd atti ba kokavai sitabor).
SILEC: Ma mar szinte csak
piskota alaku carving leceket gyartanak, ezert a regebbi keszletekbol megmaradt
hagyomanyos parhuzamos lecek jellemzoen sokkal olcsobbak. Alapvetoen
SIBOT: Itt aztan tenyleg
SIBAKANCS: Ez az, amit erdemes
vadonat ujonnan venni tobb szempontbol is. Nemcsak azert mert higienikusabb,
hanem leginkabb azert, mert a vadi uj sibakancs belulrol olyan anyaggal
van kialakitva, amely a kezdeti hasznalatokkor szepen felveszi az adott szemely
labanak formajat, tokeletesen railleszkedik, megtartja ezt a kialakult
formajat, es onnantol kezdve igazan csak arra a labra fog passzolni.
Harmadreszt, egy jo sibakancs evekig, evtizedekig is hordhato. Itt nem erdemes
noname markakat venni, mert azert egy bakancsban van know-how es evtizedes
gyartasi tapasztalat. Persze itt sem kell a legdragabbat megvenni, egy
tradicionalis marka boven megteszi, lehet akar Nordica vagy Munari. Sajnos
sibakancsoknal a praktikumot kisse hatterbe szoritotta a divat es a
versenysport marketingje. Mindenhol azt hallani, hogy a 4, 5 es 666 csatos
bakancsok a jok. Ez egy baromsag. A 100 km/h-val szaguldo versenysizoknek lehet
hogy fontos, hogy satuban legyen a labuk, de egy elmenysizonek a
kenyelem, praktikum a legfontosabb, mindamellett hogy a labat azert
megfeleloen tartsa a bakancs. Szoval hacsak nem vilagkupa sizo valaki, totalis
baromsag a sokcsatos bakancs. Az egyszeru komfortos lehetoleg egycsatos
bakancsok a jok, mert azok kenyelmesek, es azok praktikusak. A sok csat
kifejezetten maceras, egy negycsatos bakancsot negy helyen kell rogziteni, es
ebben a legnagyobb problema az, hogy sok tipusnal mindenegyes becsatolasnal
tokolodhetunk ujra es ujra, hogy mind a negy csatot kulon kulon a szamunkra
megfelelo szoritasu pozicioba szenvedjuk. Percekig probalgatjak es
tokolodnek az ilyen bakancsosok, hogy mi is a pontos beallitas szamukra.
Marpedig egy-egy menet utan az ulos vagy kabinos felvonoban jol esik kicsit
kioldani a szorito bakancsot arra a par percre...aztan persze indulaskor vissza
is kell csatolni... Az egycsatos a jo, mert az komfortos. Azonban ebbol
is sokfele van. Mindenkeppen olyan legyen ami eleve "komfort" tipusu,
vagyis hatso sza'ra tagasan hatrabillen, jelentosen megkonnyitve a ki- es
bebujast, illetve a setat. A legeslegjobb, ha olyan egycsatosat veszunk
amelynek a csatja a kicsatolaskor nem allitodik el, vagyis megorzi a mi
szemelyre szabott beallitasunkat, es ugyanilyen egyszeru becsatolo
mozdulattal eleve az altalunk beallitott feszessegre all be automatikusan a
bakancs. Ebben nincs semmi hokuszpokusz, csak egy egyszeru mechanikai dolog.
Nekem peldaul egy ilyen egycsatos Nordica bakancsom van, melyet egy
mozdulattal lehet oldani vagy visszacsatolni a bealliott pozicioba.
10 eve vettem, de szerintem eletem vegeig tokeletes lesz. Mindemellett a
fo becsatolsai lehetoseg mellett az egycsatos bakancsoknal is van tobb
kevesebb plusz precizebb allitasi lehetoseg is, melyet vagy allandora vagy
ideiglenesen tudunk beallitani, ez biztositja, hogy egyetlen becsatolassal
a labunkhoz allitottan illeszkedjen a bakancs, illetve egy-egy kemenyebb
terepen utanahuzhatunk, tekerhetunk nehany helyen rajta, hogy meg jobban fogja
a labunkat, ha nagy az eroatvitel a lecek fele. Legfontosabb, hogy kenyelmes
legyen a bakancs, es nem szabad szoritania! Sarkakat es labujjakat semmikeppen
se szoritsa, mert akkor biztos hogy kicsi. Tartsa jol a labat, de ne szoritson!
A megfelelo vastagsagu zoknival megjobban labra tudjuk passzolni a
bakancsot, vagy ha ugy passzol a legjobban, akar mezitlab is
belebujhatunk. Felesleges a legdragabb tipust valasztani, altalaban
az alaptipusok is tokeletesen megfelelnek. A sorozaton beluli egyre dragabb
tipusok valojaban minimalisan jobbak csak, a sok allithato
ku"tyu" sokszor csak parasztvakitas. (Abszolut
kezdoknek bakancsot sem erdemes ujonnan venni, mert total ossze
fogjak utni verni.)
SIRUHA: Alapvetoen ketfele
siruha van: az egyik az overall, a masik a nadrag+kabat. Mindkettonek van nemi
elonye, illetve hatranya, de en azt mondom ha mar megszerettuk a sielest, ne
dontsuk el elore hogy melyiket akarjuk, ugyanis nagyon ritkan
talalni olyan siruhat, ami tenyleg jo, korrekt az ara, es me'g tetszik is
nekunk. Ha talalunk ilyet, vegyuk meg, legyen az overall
vagy kabat+nadrag. Mindket ruhafajtabol nagy a kinalat, de sajnos epp
olyan sok a gagyi bovli, mint az
irrealisan tularazott legujabb divatot koveto sznob marka. Ez
utobbiakat a zsirgazdag svajcban sokan
KESZTYU: valamilyen kesztyu
azert mindenkepp szukseges, mert sokszor ugyan a levego homersekletet nem is
erezzuk hidegnek, a bot csupasz kezzel hideg lehet. Van aki nem
szereti a sikesztyut, az hasznaljon egy vekonyabb/vastagabb sima kesztyut. A
sikesztyuk minosege kozott is nagy kulonbsegek vannak. Legfontosabb a kulso
illetve a beles anyaga, valamint a massziv varras. Az ar itt sem
biztos, hogy jobb minoseget takar. Legyen massziv a kulso anyaga, hogy ne
szakadjon ki, legyen tartos a varras! Valojaban a kesztyuk kozott
legnagyobb kulonbseg a beles anyaga. Erdemes olyan belesu kesztyut venni, amiben
nem izzad bele a kezunk! Ez gyakorlatilag "Thinsulate" tipusu beles,
amit kulon cimken fel is tuntetnek a kesztyun. Tescoban minap lattam
1000Ft-ert Thinsulate kesztyuket, raadasul nem az ormotlan fajtabol. Amugy
akar 10 ezret is siman leakasztanak a Hervis fe'le uzsorasok a
plazakban.
SAPKA: Ha sut a nap, nincs tul
hideg, es nem fuj a szel, akkor szerintem felesleges. Csak beleizzadna az ember
feje. De legyen mindig elerheto kozelsegben egy sapka! Nem art ha ketto
is van: egy konnyedebb, ha csak egy picit fazunk, de mindenkepp legyen
egy olyan sapka amiben tutira nem fazik a fejunk, es ami a
legfontosabb, hogy ne fujja at a menetszel, es fulunkre is rahuzhatjuk.
(pl basaball sapka ilyen szempontbol semmit sem er.). Nagyon jok es olcsok a
polar anyagok. (Egy polarsapi korrekt ara 1000-3000Ft). Amugy a sapkak
legnagyobb hibaja hogy neha meg a legjobbakat is atfujja a szel, es nagyon
fazik az ember homloka! (Kekesteton peldaul ez eleg gyakori az also
szakaszon.) Azert jok a visszhajtos sapkak, mert egyreszt eleve dupla reteg
vedi a homlokot, masreszt mert erre a legjobb hazi modszer az, ha beteszunk
valami nylont, vagy mondjuk egy 200Ft-os papirpenzt a ket reteg koze. (Persze a
20 ezres is ugyanolyan jo!) Nem is ertem miert nem csinalnak eleve ilyen
a homloknal nylonnal belelt sapkakat. (Bar lehet hogy van, csak meg nem
lattam.) Ha sokat sielunk, akkor esetleg nem art ugynevezett ninja
sapkaval is keszulni. Ez amolyan bankrablo maszk, ami azert jo, mert vedi az
arcot is, ugyanis elofordulhat, hogy zord idoben annyira fazik az arcunk, hogy
a fajdalomtol abba kellene hagyni a sielest, ami mondjuk napi 10 ezer
forintos siberlet arnal, azert eleg nagy pazarlas. Nos ilyenkor jo jon egy
ilyen ninja sapka.
ALSORUHAZAT: Barmilyen meglepo, a
siruhazat egyik legfontosabb eleme a polo. Persze barmilyen poloban lehet
sielni, de komfort es egeszseg szempontjabol nagy kulonseg van, hogy
milyen anyagu poloban sielunk. A problema abbol all, hogy ha intenziven
sielunk, akkor izzadunk, es beleizzadunk a poloba. Egyreszt ettol megjobban
izzadunk, mert vizes polon keresztul nem tud szellozni a bor. Masreszt a
nedvesseg atitatodik a tobbi ruhadarabon is, es a kinti hideg a viz
(izzadsag) ho"vezeto kepessege miatt kozvetve erintkezik a
hatunnkkal. Azt erezzuk, hogy fazunk. (Kulonosen overallosok) Es
konnyen meg is fazhatunk. A legtobb poloba beleizzadunk, mert az anyaga pamut.
A megoldas valami olyan anyag, ami az izzadsagot nem szivja be, hanem
kivulre taszitja, es igy a kinti homerseklet altal lehutott viz (izzadsag)
nem tud kozvetlenul a hatunkkal erintkezni. Tobb ilyen szintetikus anyag is
van, amit kifejezen ilyen sportolasi celokra fejlesztettek ki. Egy-egy ilyen
anyagu polo 5-10 ezer forint kozott van, de aki nem csak neha-neha siel, annak
erre viszont tenyleg erdemes aldozni. Amugy ha jo az ido, es nem tul
vekony a siruha, akkor az ala eleg lehet a polo is. Jomagam a polo fole egy
hosszu ujju polot szoktam felvenni, de mindig legyen a kocsiban, hatizsakban
egy pulover/garbo is. Olcsok es jok a polar cuccok. Konnyedek, vekonyak,
de jo melegek es szelloznek. 3-5 ezer forint kozott van az aruk. Ha
jo a siruha vagy garboban vagyunk akkor sal sem kell, de ha nincs nyaka a
pullovernek vagy a siruhanak akkor ha hideg van, mindenkepp szukseg lehet salra
is. Keszuljunk fel, tegyunk a hatizsakba
FENYVEDELEM: a szem vedelme rendkivul
fontos. Napsutesben csak UV vedoreteggel ellatot napszemuvegben sieljunk, mert
egyreszt tobb ezer meter magasan joval vekonyabb legreteg szuri meg a nap
sugarzasat, masreszt a ho albedoja (fenyvisszavero kepessge) nagyon nagy, 91%,
igy sokszoros, szinte minden iranybol erkezo UV sugarzas eri a szemunket, es a
borunket is. Kulonosen gleccseren kell nagyon vigyazni, mert ott mindent
ho borit, minden hofeher, es altalaban egyetlen felho nelkul
szikrazoan sut a nap. Mindenki vigyen magaval garantaltan 100% UV szuros
napszemuveget. Nem a marka szamit, hanem az UV vedelem, de rossz
szemuvegben vagy szabadszemmel nem lehet sielni, mert szetmegy az ember
szeme. A kis meretu lencsebol keszult divatnapszemuvegek nem jok! Nagy
lencseju, de meg inkabb kifejezetten gleccser szemuveget erdemes
vinni/venni, ugyanis az oriasi fenyvisszaverodes miatt az oldalrol erkezo feny
is bantja es karositja a szemet. Masik nagyon fontos dolog, hogy az
arcunkat is kenjuk be naponta akar tobbszor is 15-os faktoru naptejjel,
mert nagyon nagyon le lehet egni.
SIBOLTOK: A plazakban es
frekventalt helyen levo siszakuzletek jellemzoen nagyon dragak. (Pl a Hervis es
tarsai mereg dragak.) Ott inkabb csak szezon vegen brutalis akcioban
erdemes vasarolni. Tesco, Auchan, Cora, Metro: a valasztek eleg kicsi, de
vannak jo cuccok is nagyon korrekt aron, es van sok gagyi, illetve van nehany
kevesbe jo minosegu nagyon olcson, ami azert ar/minoseg szempontjabol
kedvezo kombinacio. Legjobb valasztekot es arakat a nem a legfrekventaltabb
helyen levo utcakban evek ota bejaratott siszakuzletekben talaljuk.
Itt az arakban nem kell megfizetnunk a hatalams berleti dijakat, a
vasarloi kor viszont az evek soran stabilan no es
no, hiszen szajrol szajra terjed hirnevuk. A legjobb ilyen
komplex siszakuzlet a Flotta a Honved es Szalay utca sarkan. Van minden,
ujonnan, hasznaltan, es berelni is lehet. Petofi Csarnokban kethetente
rendszeresen vannak siborzek. 2004-es idopontok: jan 25, feb 8,
22. Tovabbi sziszakuzletek: http://www.sielok.hu/uzletek.htm , kolcsonzok: http://www.sielok.hu/kolcsonzok.htm (atti ba)
KORABBI BESZAMOLOK:
Hintertux gleccser, Zillertal, Tirol,
Ausztria - @tti ba: Ausztria
legjobb, legmagasabb, csucsszuper minosegu, jegesedest nem
ismero garantaltan porhobiztos palyarendszere. A palyara ugy akadtam
ra, hogy elhataroztam, Ausztrai legmagasabb, legcsodalatosabb, garantaltan
porhoval boritott palyarendszeren akarok sielni, es ezek alapjan szinte minden
kompetens a Hintertux gleccsert javasolta. Azota minden evben
visszajarok, mar harom eve sielek itt, de semmihez sem lehet hasonlitani
az erzest. Aki nem sielt meg gleccseren, el sem tudja kepzelni milyen
csodalatos erzes olyan havon sielni, amely me'g sosem olvadt
meg. Csodas porho az egesz palya, es eselye sincs jegesedni, kasasodni,
csak porho mindenutt mint a meseben. 3000 meteren akar nyaron is lehet itt
sizni, hiszen ez az egyetlen siterep Ausztriaban amely egesz evben uzemel.
Tirol egyebkent is kulon kategoria a sizesben, mindenutt garantalt a
minoseg, az exluzivitas. Itt a legmagasabbak a hegyek, legtobb a ho, a
hangulatos falvakban baratsagos fogadtatas var mindenutt, itt tenyleg
van vendegszeretet/vendegtisztelet, mindenhol minoseget kapunk a
penzunkert, a kornyezet pedig olyan minthacsak valami meseorszagban
lennenk. Tirol ekkove a Hintertux gleccser, ahova csak azok jutnak el,
akik igazi alomsizest akarnak maguknak. Magarol a regiorol is kulon rovatot
lehetne irni, mivel Zillertal Ausztria legnagyobb siregioja. A kozel 500
kilometernyit kitevo sielheto palyarendszerek nagy reszet a Zillertal
Superskipass 3000 berlettel sizhetjuk be, mely az alabbi telepulesek sipalya
lancolatait fuzi magaba: Fugen, Kaltenbach, Zell am Ziller, Gerlos, Ramsau,
Hippach, Mayrhofen, Finkenberg, Lanersbach, Madseit es vegul
Hintertux. Januar, februar es marcius elejen az egesz regioban telthaz
van, ilyenkor barhol remekul lehet sielni, csodasak a palyak. Magat a
gleccsert inkabb eloszezonra, utoszezonra, illetve a hagyomanyos
siszezonon kivul ajanlom, mivel januar-februarban eleve mindenhol jo a ho a
regioban, a gleccseren viszont egy-egy zordabb napon tulsagosan is hideg lehet
ilyenkor, mivel 3000 meteren 15 fokkal van hidegebb. A tobb telepules
kozul kiemelnem Mayrhofent, ami amolyan te'li Ibiza. (Nehany holland
baratom kifejezetten bulizni jar ide mar evek ota.) Rengeteg
dolog kifejezetten a fiataloknak szol, sok program, kocsma, bar, disco
van, hiszen a bulizos fiatalok uraljak a varost. Miutan a foszezon a regioban
marciusban mar alabbhagy, olvadozni kezd a ho, akkor kezd el mindenki a gleccseren
sielni, de a felvono kapacitassal ekkor sincs gond. Egyebkent vegig kabinos
felvonok visznek fel a 3250 meteres hegycsucsig, melyek 10
masodpercenkent kovetik egymast, igy gyakrolatilag sosincs varakozas. A
tobbi palyakra ulo- es huzoliftekkel lehet atsurrani. A gelccseren egyebkent a
husvet hetvege a csucsszezon, es a siterep kedveltseget es exkluzivitasat
jelzi, hogy annak ellenere hogy az egyik legdragabb siterep Europaban, nagyon
nehez szallast szerezni, ha nem honapokkal elotte jut eszunkbe. Husvetig
gyakorlatilag telthaz van az egesz regioban. Hintertux kulonlegessege hogy
az egyik leghosszabban sielheto gleccserpalyarendszer az
Alpokban, palyai rendkivul sze'lesek, de nem tulsagosan nehezek, es
raadasul a legtobb palya 3000 meteres magasagokban van. A palyak
egyebkent 3200 meterrol 2100-ig jonnek le, a 90 km-nyi palyabaol
18km nyaron is sielheto, hiszen az egyeduli osztrak siterep ami egesz
evben nyitva tart. A palyak nem kezdoknek valok, de
altalaban nem is tul nehezek. Jellemzoen gyors, dinamikus, lenduletes kek
es piros palyak vannak, 2600 meter felett garantaltan porho
minoseggel. (Nincs jeg, nincs hokasa, nincs germozas, csak porho!!!) A
legtobb palya rendkivul sze'les is, itt talalhato Europa legsze'lesebb
palyaja is, (van vagy 100 meter szeles). Ugy lattam, mintha lettek
volna snowboardos palyaelemek par helyen, de annyira nem figyeltem,
mert en csak sielek, nem deszkazom. 2600 meteren van egy remek pihenohaz,
es etterem. Nagyon nagyon fontos, mivel a gleccseren mindent ho borit, minden
hofeher, es altalaban egyetlen felho nelkul szikrazoan sut a nap, hogy
mindenki vigyen magaval garantaltan 100% UV szuros napszemuveget. Nem a
marka szamit, hanem az UV vedelem, de rossz szemuvegben vagy szabadszemmel
nem lehet sielni, mert szetmegy az ember szeme. A kis meretu lencsebol
keszult divatnapszemuvegek nem jok! Nagy lencseju, de meg
inkabb kifejezetten gleccser szemuveget erdemes vinni/venni, ugyanis az
oriasi fenyvisszaverodes miatt az oldalrol erkezo feny is bantja es karositja a
szemet. Masik nagyon fontos dolog, hogy az arcunkat is kenjuk be naponta
akar tobbszor is 15-os faktoru naptejjel, mert nagyon nagyon le lehet
egni. Tirol nem olcso, de amennyivel dragabb, annyival jobb is.
Pontosabban, ahhoz kepest sokkal sokkal jobb! Bajororszag kozelsege miatt
azonban oriasi a kereslet, es emiatt allando a telthaz a szallasokon. Magyarok
ide ritkan tevednek, csak azok jonnek, akik pontosan tudjak miert erdemes ide
jonni: a Hintertux gleccser az 5 csillagos alomsizes
luxuskategoriaja. Az arakrol: napi siberlet 9000 Ft korul van, hotelek 50
eurotol, apartmanok 25 eurotol indulnak, es persze ahogy egyre magasabban
fekvo telepuleskre megyunk, annal dragabb es dragabb minden, a minoseg viszont
mindenhol nagyon szinvonalas. Egy-egy atlagos apartman is magyar szemmel budai
luxusvilla szinvonalan van. Ingyenes sibusz jar vegig a volgy minden
telepulesen, es viszi a sifelvonokhoz a sieloket. Budapesttol kb 7-800 km
az ut szinte vegig autpalyan: Hegyeshalom, Becs, Salzburg, Kufstein, majd
Innsbruck elott 50 km-rel Munsternel jelzi a Zillertal tabla kijaratot, es
az mar egyenesen a volgybe vezet. Tirol nagyon hangulatos, az
emberek nagyon baratsagosak, korrektek, mindenhol tisztelik
es 100%-os a bizalom a vendegek irant. Ide keves magyar jut el, igy
halistennek itt me'g nem szegyen magyarnak lenni, ugyanazt a
banasmodott kapjuk, mint egy bajor vagy svajci. Ne rontsuk el a hirnevunket,
mert nagyon jo idejonni, es nagyon jo itt sielni! Igazi alomsizes! Tovabbi
infok es kapcsolodo linkek: www.romkert.hu/sieles/hintertux.htm , www.hintertuxergletscher.at , www.hintertux.com , www.zillertal.at (atti ba)
2003-as BESZAMOLOK:
@tti ba jelenti a Matrabol:
Jomagam mult hetvegen Galyateton sieltem. Illetve
csak sieltem volna, ha nyitaskor jo magyar szokas szerint le nem eg a felvono.
Tipkus magyar tragikomedia, hogy husz evben egyszer van ilyen ho nalunk, vegre
lehetne egy igazan jot sielni itthon, erre azonnal leeg a felvono. Pedig a
galyatetoi palya igazan csak ilyen nagy hoban sielheto klasszul. Egy nagyon
lenduletes kis eszaki palyarol van szo, a Galyateto Nagyszallotol par szaz
meterre a szalloda uzemelteteseben. Talan a Matra legjobb palyaja,
egyetlen baja, hogy elegge (mar mar balesetveszelyesen) koves, sziklas,
igy igazan jot sielni csak nagy hoban lehet. Hat most vegre lett volna nagy ho,
de befuccsolt a tanyeros felvono. Hetkozben altalaban egyebkent sem
nagyon uzemel, mindenkeppen ajanlatos elotte telefonon erdeklodni pl a
06-37-376011 szamon. Igy bar ezuttal nem is lettek volna sokan, kenytelenek
voltunk visszafordulni a jo oreg Kekestetore, ahol mar szinte kivulrol tudok
minden buckat. Termeszetesen a Matra legnepszerubb palyajan mar
zsufoltsag fogadott, de azert ha mar eljottunk, nem akartam sieles nelkul
maradni.
Kekesteto a Matra legkedveltebb palyaja.
Nepszerusege az allandoan mukodo felvononak, a maszek kisbuszoknak, valamint
Kekesteto egyebkent is szep vonzerejenek es kiepitettsegenek koszonheto.
Kirandulni is remek hely, hetkozben szinte az orszag tetejen, a palya mellett
lehet parkolni, es kellemesen sorallas nelkul lehet sizni. A Hordo bufeben
magunkhoz lehet venni a szukseges Unicum es Jagermaister uzemanyagot, de
az etteremben minden magyar hagyomanyos keszetel finomsag is kaphato korrekt
arakon. Persze hetvegenkent mar mar tomegnyomor van, ekkor egy zold rendorauto
Matrahazan nem is engedi feljonni az autokat Kekestetore, igy csak
volanbuszokkal lehet feljutni. A palya felso harmadan (kb 700m)
kiepitett felvono is van, es zene is szol. Igeny eseten kivilagitott ejszakai
sizesre is beinditjak a felvonot. (A napi berlet 2000 vagy 2500Ft, az
ejszakaira azt hiszem a 10es gyujtojegyet kell venni 1500-ert) Ez a felso
tanyeros felvonos viszonylag konnyebb szakasz, kezdoknek is ajanlhato. Ezen a
reszen nemi palya karbantartas is van, a magyar high-tech ratrak gyakorlatilag
feltucat lapatolo "jomunkasemberbol" all, akik lapattal atforgatjak
es ledongolik a havat, vagy ha kell, talicskaval hoznak plusz havat az
erdobol. Sajnos neha ez is keves, a sok sielo altalaban egy hetvege alatt
lesieli a palyat, a friss ho itt aranyat er. A teljes palya egeszen le a
csodaszep panoramaju Veronika retig 1900 m hosszu. Innen maszek
mikrobuszok viszik fel a sieloket Kekestetore. Egy menet ara 200Ft. Ez a
szakasz mar "jomunkasemberekkel" sincs karbantartva, igy meg
konnyebben lesielik, illetve jegesedik ki. A palya itt sokkal valtozatosabb,
mar kicsit nehezebb szakaszok is vannak rajta, osszeszukul, majd
kiszelesedik, es altalaban a lesieles miatt igencsak kibuckasodik,
egyszoval valtozatosabb. Regen egesz Matrahazaig le lehetett sizni, de most a
Nagyhalalnal felhuztak egy keritest, igy aki egesz Matrahazaig le akar sizni,
az az utolso par szaz meteren csak az aszfalt ut menti hoban johet
le. Kekesteto legnagyobb pozitivuma, hogy kivaloan alkalmas egynapos
sizesre. Pestrol kb egy ora alatt el lehet jutni. Jomagam ha faterral
megyek, Jaszberenybol 45 perc alatt ott vagyunk. Mar annyit sieltem ott,
hogy a palyat nem igazan tartom izgalmasnak, bar azert jokat lehet
buckasizni. Egy hatranya van, hogy hamar lesielik, es delies fekvese miatt
konnyen olvad, majd jegesedik vissza. Igazan friss hoban elvezetes itt a sizes,
mely kellemes szezonnyito program volt pl karacsonykor is. Azt hiszem
a siiskolaban felszereles kolcsonzesere is van mod. Van nehany mas palya
is a Matraban: Matraszentimre, es talan Matraszentistvan, ott is sieltem mar,
de nem igazan nyerte meg a tetszesem. Nagy hoban Galyateto, egyebkent
Kekestetot ajanlom. Kapcsolodi link: http://www.matrahegy.hu/
Hetvegen vegre sikerult Galyateton sielnem.
Fantsztikus volt a ho, es talan azert is, mert mult hetvegen a felvono
uzemkeptelensege miatt nem volt aki lesielje, eszmeletlen jo volt a palya. Raadasul most annyira sem volt sor,
hogy uresjaratban mentek a liftek. Nagyon lenduletes volt a palya, amely
normal esetben kozepes szintnek megfelelo piros nehezsegu, de azert
vasarnap delutanra az utolso meredek szakasz mar annyira kibuckasodott, hogy
inkabb fekete szintuve valt, igy kezdoknek semmikeppen sem ajanlom, mert
kitorik a nyakukat. Sajnos nincs karbantartas, igy igazan csak friss
havazas utan lehet elvezni a palyat, mert szinte egy het alatt
lesielik a palyat, az also szakasz pedig teljesen kibuckasodik. Aki nem szereti
a buckasit, az az utolso buckas szakaszt le tudja vagni, es hienazhat az
uresen hagyott felvonotanyerokra. Persze ha lent sor van, akkor erre eleg
rosszak az eselyek. A napi siberlet 2000Ft, de ha valaki az impozansan csabito
Nagyszalloban szall meg nagyon, annak csak 1500. (Egy ket agyas szoba nagyon
barati aron svedasztalos reggelivel 7000-7500Ft/ej). Viszont hetvegeken van egy
foszer, akit legszivesebben lekaszabolnek az eles lecemmel, mert allandoan
500Ft-ot ker a "a szalloda magan utjanak hasznalataert", de aztan
sosincs kedvem kimaszni a kocsibol, elovenni a lecet, lekaszabolni a
fejet, majd lemosni a verfoltokat, igy aztan amolyan burzsuj parkolasi
dijkent egyeb raforditaskent konyveljuk el, hiszen az utikoltseg ugyis minimalis.
Jasna, Szlovakia - Elek Eszter: Hello
Atti! Nos, itt az útinapló: Idő: 2003. febr. 22-27. Hely: Jasna, Chopok
észak, Szlovákia. Társaság: Pázmányos és ex Pázmányos diákok + a hozzájuk csatlakozó
barátok és ösmerősök + úgy volt, hogy Te is jössz, Atti bá..
:-( Szóval: a kissé hosszúra nyúlt buszos utazás után, az első nap
délutánján már sieléssel melegítettünk Jasna felé félúton, Donovaly
lejtőin. Korábbi ködös - és havas - emlékeimhez képest kellemes terep,
megfelelő hómennyiség, viszont szombat lévén kissé eltúlzott sorok a
felvonónál. Ez nem sokat változott később Jasna-n sem, még hétközben
sem, így aztán kénytelenek voltunk megfelelő tolakodási stratégiát kidolgozni.
Már nem mind a hatvanan. Csak az ügyesebbek.:-) Így a várakozási idő kb.10
percre volt csökkenthető. Jasna igazából szlovákiai kategóriában nem
rossz, majd 50 km-nyi pályarendszerével, viszonylag jól kezelt hóval, és
gyönyörű kilátással a hegytetőről. A pályák mentén található
melegedők is hangulatosak, és hát az árak jóval alulmaradnak az osztrák
vagy szlovén viszonyokhoz képest. (Tea 15, forralt bor 30, hot-dog 45 SK körül,
síbérlet 5 napra 2600 SK). Ám a kiszolgálás is ellentmondásosabb. Hiába
menetelnek az EU-ba, a szolgáltatási szemléletet nem sikerült maradéktalanul
magukévá tenniük. Szerencsénkre az időjárás abszolút kedvező volt,
tehát sütött a nap 1 héten keresztül, ennek megfelelően a hömérséklet +3
és +7 °C között ingadozott, éjjel azért minuszba ment, csak hogy a pálya kicsit
felolvadt részei visszafagyjanak. Jeges részek ugyan voltak, de közepes
rutinnal menedzselhető volt a dolog. Probléma a néhol köves, kavicsos
részekkel adódott. Erre utaltam, amikor a pályakezelést viszonylagosan jónak
minősítettem: elkövettem azt a hibát, hogy zsír új lécekkel próbálkoztam.
Most majd zsírozhatom őket. Maradtak ugyanis maradandó sérülések a léceim
talpán. De még mindig jól jártam ahhoz a sráchoz képest, akitől az utolsó
nap utolsó órájában lopták el a idén vásárolt versenyléceit a
melegedő mellől. Kéretik vigyázni az ingóságokra! A szállás a
hajdani SZOT-üdülőkre emlékeztető stílusban épült, a földszinten
hatalmas társalgóval, ahol anno az ismerkedési esteket lehetett tartani. Most
is próbálkoztak a szervezők valami hasonlóval, ami talán a tervezettnél
jobbra is sikerült, a Beton nevű mix (Becherovka +Tonic) megtette
hatását, s a több mint 100 főre duzzadt társaság hajnalig szórakoztatta a
szálló maradék vendégeit is, akik, szerencsétlenek a nyugdíjas korosztályhoz
tartoztak. A második partit már házon kívül kellett tartani.. Közben esténként
kisebb kitérőket tettünk a környéken, nevezetesen ellátogattunk
Besenyovára, ahol is egy szabadtéri termál fürdő található (Atti bá,
mindig írtad, hogy küldjünk open-air helyeket, most tessék..), több
különböző hőfokú medencével 22- 40°C-ig. Nagyon kellemes tud lenni
egész napos sielés után. Voltunk még Liptovsky Mikulason, hogy egy kis helyi
specialitást is együnk-igyunk. Egy kedves vendéglőt találtunk is a
főtéren, ahol is igazi sztrapacskát fogyaszthattunk. Csak a bár részét nem
találtuk el a dolognak, merthogy kinéztünk egy Route 66 nevű kocsmát, ami
- mint utóbb kiderült - nevéhez hűen echte amerikai stílusban pompázott a
csillártól a vécéülőkéig. Kivetítőn ment a foci, meg a szlovák
szépségverseny jelöltjeinek riportfilmjei. A fiúknak tetszett..
Összefoglalva: az ár-érték arány szerintem reális, amennyit fizetünk, kb.
annyit is kapunk a pénzünkért. Én azért jövöre visszapártolnék nyugatibb
vidékekre, bár a közelsége miatt egy hétvégi kiruccanást biztosan megér
Szlovákia. Üdv, Eszterkova. Kapcsolodo link: http://www.skijasna.sk
Polana, Szlovakia - @tti ba: Hetvegen egy Polana nevu
fantasztikus kis hegyen sieltem Szlovakiaban. Gyonyoru
kornyezet, csucs minosegu ho, egy lenduletes kek szintu palya, es szinte
nulla sor vart 1100-1300 meteres magassagban. Tipikusan egy kevesek altal
ismert elhagyatott kozeli sipalyarol van szo, ami annak idejen szukebb
partelit siudolojekent funkcionalhatott, mert a hegy tetjen egy luxusszalloda
is talalhato minden letezo felszereltseggel. Egy nagyon gyors tanyeros silift
van, ami abszolut kezdoknek esetleg gondot okozhat, de azert van egy masik,
lassabb tanyeros is. Csucs minosegu 60 centis ho, szeles palya deli
fekvessel, szerintem a profik sem csalodnanak benne, mert szep
lenduletes sizest tesz lehetove. 2.30-3.00 ora alatt oda is lehet erni,
haztol hazig, elso osztalyu ut vezet Detvaig, innentol
pedig Hrinova fele kell menni, majd Hrinovaban a varos vege
fele keresni kell a Hotel Polana tablat, es ott balra fordulni, es a
tablakat kovetni. A hely viszonylagos elhagyatottsaga, es igy a nulla
silift-varakozasi ido gyakorlatilag annak koszonheto, hogy az utolso 8 km-t egy
eletveszelyes havas-jeges hegyi szakaszon kell megtenni. Es ez most nem vicc,
mert olyan lefagyott hegyi szakaszon keresztul vezet az ut, ahol balra szinte
vegig 100m mely szakadek van barmifele vedokorlat nelkul, nehol jobb
esetben megfognanak a fak ugy 10-20 m zuhanas utan. A slusszpoen persze az,
hogy olyan keskeny az ut, hogy ket auto nem fer el egymas mellett, igy orankent
(egy szimpla tablaval jelezve) valtott iranybol egyiranyusitjak a forgalmat.
Persze atti ba ezt csak utolag vette eszre, igy aztan ossze is
talalkoztunk ket szembe jovo autoval, akik egyebkent szabalyosan
kozlekedve megis elsobbseget adva nem keveset tolattak vissza a kedvunkert, es
hogy elferjunk egymas mellett. (Slovensko people are kiraly!) Visszafele
jomagam inkabb a majrevasat fogtam, es atadtam a vezetes
"elmenyet" faternak, aki az elfogyasztott unicum es sor, valamint
egymillio km ellenere sem futyoreszett onfeledten vezetes kozben. A
visszaut meg kalandosabb volt, ezuttal eppen a szakadeknak ellentetes
iranyba kicsuszott auto zarta el az utat, (szerencseje volt), amelyet aztan
huszan "jo munkas emberek" leven emberi erovel kotellel ki is
huztunk, mivel addig mi magunk sem tudtunk volna tovabb menni. Errol egy kepet
is keszitettem. Esetleg egy nagyon jo mintas teli gumival es elso
kerekhajtassal csuszkalva fel lehet jutni, de holanc nelkul senki se induljon
el! Egyebkent is kotelezo lenne hasznalni ezen a szakaszon! Lefele mar rendorok
is biztositottak az egyiranyu kozlekedest. Paros orak elso feleben
felfele, paratlan orak elso feleben lefele lehet csak elindulni! Kapcsoldo
link: http://www.yeti.sk/yeti/online/index.php?j=m&sS=Polana
Polana PART
2. Jomagam ezen a hetvegen is az uj
kedvenc palyamon, Polanan sieltem. A szintido mar ket es fel ora, a
kamikaze hegyi szakaszt pedig mar szinte rutinbol nyomjuk, mint Palik
Laszlo a Parizs-Dakart. Ezuttal elsokent sikerult berletet valtanom,
kierdemelve a polanai aranykoszorus torzsvendeg cimet. Azt hiszem ezt jogosan
erdemeltuk ki, hiszen a Tatrapoma homeroje -15 fokot mutatott, ami mar
ottani mertekkel sem nagyon alkalmas kerti sutogetesre,
barbecue-ra, hiszen a sipalya kezeloje is felvett egy
vekony mellenyket, es egy cellovoldeben lott bezbolsapkat. Persze mi varos beli
puhanyok nyavalyasok tetotol talpig polartechbe burkolozva az elso tiz
percben feleltuk Unicum keszletunk felet, es a maradek sem tartott sokaig,
aminek koszonhetoen igencsak spiccesen zuztunk le a palyan. Erdekes
elmeny volt, de azert rutinbol ment a sizes, es nem lett belle zako. Egy
ora alatt aztan sikerult kijozanodnunk. Halistennek vegig szikrazoan
sutott a napocska, ugyhogy azert Unicum hianyaban sem faztunk. Tokeletes volt a palya, es valami
hihetetlen jo minosegu a ho. Mintha gleccseren sielnenk. Iszonyu jo! Bar
szamomra kisse hihetetlen, de allitolag meg majus elejen is lehet itt
sielni. Beindultak a siszunetek, igy most joval nagyobb volt a
forgalom, mint mult heten, de azert 5 percnel tovabb nem kellett varni.
Kokava, Szlovakia - @tti
ba. Kokava abszolut
idealis kezdoknek, de a halado sizok sem fognak unatkozni. Egy kozeli szlovak
palya 160km-re, ahova ket es fel 3 ora alatt lehet eljutni, ha az
ember nem teved el, es eszreveszi a tenyernyi szlovak utjelzo tablakat, ha
eppen egyaltalan nem szedte ki tovestul valaki. Ki honnan jon,
Lucenect (Losoncot) vegye celba, de ne menjen be a varosba, hanem Kalinovo
>>> Poltar >>> Kokava (nad Rimavicou) fele vegye az utiranyt.
Nem art figyelni, mert sokszor egy-egy faluban a csupan 100 m hosszu helyi
"Petofi Sandor utca" elvez elsobbseget az atmeno forgalommal
szemben. Kokava falut elhagyva meg menni kell vagy 5-10 kilometert az also
(kezdo) sipalyaig. A viszonylag nagy parkolot balra ugyis eszreveszi az
ember. Ket egymas mellett futo nyilegyenes viszonylag szeles palya van, amelyen
fekezes nelkul kb fel perc alatt le lehet erni. Negy egyforma tanyeros felvono
kozul valaszthat az ember, es lehet felszerelest is kolcsonozni. A palyak
kivalo minoseguek, hoagyuzottak, tobb ratrakuk is van, es esti sizesre is van
lehetoseg. Kezdoknek jobb palyat nem is lehetne talalni! De a halado sizok sem
fognak unatkozni, ugyanis kocsival tovabbhaladva nehany szaz metert a panzional
leparkolva egy merdekebb piros szintu palya van, mely lenduletes sizest tesz
lehetove. Itt is hoagyuk es ratrakok kezelik a palyat, viszont csak egy
tanyeros felvono van, melyre nemely esetben vasarnaponkent elofordulhat,
hogy 10 percet is varni kell. A vendegek kb fele magyar, igy a szemelyzet
is beszel magyarul. A panzio nem egy 3 csillagos hotel, de hihetetlen
olcson kinal elfogadhato szallast. A halado sipalya mellett kisebb hetvegi
hazak is vannak, de azt nem tudom, hogy a panziohoz tartoznak-e. A
Kokava-Lineai palya elott van nehany gondozatlan szuzebb terepre epult maszek
felvono is, ahol alig sielnek, igy uresjaratban megy a felvono, de itt
nincs karbantartas, es a gagyibb felvono is eleg faraszto. Viszont
profiknak nagyon izgalmas tud lenni nehanyszor a terep. Ezeket inkabb egy-egy
menetre erdemes kiprobalni 20 koronaert. Kapcsolodo linkek: http://www.sielok.hu/Kokava.htm ,
http://www.kokava-linia.sk/HU_uv.html
Saalbach & Kitzsteinhorn gleccser,
Ausztria, kapruni regio - Lassu Gabor: A gleccseren télen-nyáron lehet
síelni. Mi csak 2-3000m között síeltünk, mert akkor még a lejjebb fekvö
helyeken csak gyatra hó volt. Egyébként le lehet zúzni 3000m-röl 1500-ig!! Szél
nélküli, szuper napos idönk volt. Persze erre nincsen garancia, hogy mindig
ilyen. Amint a nap lemenöben volt, azért lehetett érezni, hogy az ember gyereke
mégiscsak 3000 méterre a tenger felett van. A felvonók nagyon jól ki vannak
építve, sok a kabinos és az ülös, néhol csákányos, olajos szar tányéros
felvonót nem találsz ott sehol. Olvadni a pálya??? Kitzsteinhorn nagyon
kedvelt, a legjobb pályákon kellett a felvonóknál várni, de nem vészes. Mondjuk
mivel máshol akkor még nem volt hó, így érthetö volt a sorbanállás. Azóta
szerintem jobb a helyzet, mert megoszlik a tömeg az egyéb sípályákkal. Saalbach-nál
szombaton nagyon meglepett, hogy szinte sehol sem kellett várni a lifteknél. A
pályák ideálisak kezdöktöl haladókig, mivel vannak lankásabb részek, ahol jól
meg lehet ereszteni és kevés a dimb-domb. Igazi profiknak azért volt egy frankó
fekete pálya is, ahol mondjuk lementem, de nem élveztem el a gyönyörtöl.
Kapcsolodo linkek: www.kitzsteinhorn.at
illetve www.skicircus.com .
Semmering (hetvegi sizes) - Go"nczi
Balazs. A hétvégén péntek este elmentünk Sopronba, ahol a
Füzi panzióban 7600-ért kaptunk 2 fős szobát reggelivel. Szombat reggel
fél 9-kor pedig elindultunk és 1 óra alatt értünk Semmeringre, ami 70 km-re van
Soprontól. A határtól Wiener Neustadt fele, majd az A 3-ra rámegyünk és utána
az S 6-ra. Szombaton szakadt a hó, ezért nem voltak sokan. Hirschenkogel-en 25
Euro a napi bérlet, 8 személyes kabin visz fel a tetőre. Van
familienfahrt, könnyű kék pálya ill. piros pályák, amik kicsit
kijegesedenk a nap végére. 10-től 16- ig kellemesen tudsz síelni, 5 ill.
1/2 6-ra Sopronban van az ember és be tud ülni vacsorázni. Javaslatom: Pince
Csarda (Keller Étterem), ahol hatalmas adag és finom ételeket kapsz, 1200-1300
Ft-ért. Kaja után kis könnyű esti séta a belvárosban és hatalmas alvás 10
órától. Vasárnap Semmering másik pályarendszerére
mentünk, a neve Stuhleck (www.stuhleck.at
). 27,5 Euro a napi bérlet. 4 üléses felvonó visz fel, majd még egy
hosszú csákányos lifttel jutsz a csúcsra. Lefele pedig 4 km pálya vár, zömében
kék, egy-két piros van. Gyönyörű napsütés volt, déli a pálya, ezért egész
nap süti a nap. Sokan voltak, de a max. sorállásunk 5 perc volt a csákányoshoz,
ami nem rossz a szlovák fél órákhoz képest. Mindenkinek javasolnám, mert a
kezdőknek gyönyörű " libalegelők " vannak, Snowboard
pálya, szánkópálya és kellemes hütték. Mindenki megtalálja a maga
pályáját, a gyakorlottak pedig tökéletesíthetik a mozgásukat, mert gyorsan
lehet széles, megdolgozott és hóágyúzott pályákon száguldani. Kaja: javaslom a
gőzgombóc fogyasztását, ami lekvárral van töltve és vanília szósszal öntik
le + még a tetejére egy kis mákot tesznek. Mindezt potom 3,7 Euroért. Forralt
bor 1,5-2 euro, sör is hasonló árban van. Este pedig elindul az ember 5-kor és
8-ra Bp-en van kényelmesen. Mindenkinek javaslom, belefér a hétvégébe,
jómagam is tervezem, hogy elmegyek még, hisz az osztrák matrica 10 napig
érvényes. Talán most hétvégén megint? (Gönczi Balázs) Kapcsolodo link: www.stuhleck.at , www.semmering.com , www.semmering-hirschenkogel.at
Gastein, Ausztria - Vincze Balazs: Szia
Atti Ba, az elmult heten 5 napot sieltem a Gastein ( www.gastein.com) regioban. Az idojaras
is kedvezett nekunk, egesz heten -5-0 fok korul volt a homerseklet es
ragyogoan sutott a nap. Lassuk a lenyeget: Budapesttol kb 550 km,
Salzburgig autopalya, onnan kb 80 km autout, kis szerencsevel ot es fel
ora alatt teljesitheto. Szallast Bad Hofgasteinben talaltunk, nem tul messze a
falu kozpontjatol. A hazban az elso es masodik szinten volt 3-3
apartman. Mindegyik apartman 2 duplaagyas haloszobat, furdot es
konyha+etkezot takart. Az apartmanokat egy hetre foglaltuk, ara EUR
20/fo/ej reggelivel. A szallast azoknak tudom ajanlani, akik tobben,
parjukkal esetleg csaladjukkal mennek. A szobak tisztak voltak, a konyha
rendesen felszerelt, a reggeli pedig elegendo nagydarab sieloknek is. A
haz gyonyorusege, hogy felig palyaszallas, azaz reggelente sicipoben
elsetaltunk a 100 m-re levo vasutallomasra es tetszes szerinti iranyba
elindulva max 7-10 perc alatt a felvono aljaban talaltuk magunkat. A vonat
siberlettel ingyenes. Hazafele egy piros palya mellekagat kovetve vissza
lehetett sielni a vastuallomasig ! Ha valakinek szuksege lenne a szallas
elerhetosegere, akkor elokeresem ! 5-6 siterep van a kozelben, ezek kozul 3-at
probaltunk (Bad Hofgastein, Badgastein, Sportgastein). Allithatom, hogy a
csapat minden tagja talalt maganak megfelelo es elmenyt nyujto palyat. A
parkolo szinten a legtobb helyen tobb km hosszu sifutopalyak voltak, a
hegyoldalban reggelente csodalatosan rendbetettek a palyakat, annak ellenere,
hogy friss ho nem esett. A melegebb napokon a palyak also szakasza
(1500m alatt) kasas volt. Itt a kulonbozo szinten sieloknek
turajavaslatokat talaltok: http://www.skigastein.com/de/ski_panorama/tips.shtml Ejszakai
eletre nem leltunk, akarhogyan is kerestuk. Ettermek viszont minden
mennyisegben, akar a haztol 10 perc setara is voltak. Az 5 napos felnott
regios siberlet ara EUR 136, de ezzel a berlettel kedvezmenyt kaptunk a
termalfurdoben is, igy a 4 oras belepo ara EUR
10 volt. Sziasztok! VB.
Weissensee és Nassfeld, Ausztria -
Go"nczi Balazs Két síterepet ajánlok az
olvasóknak. Távolságuk kb. 600 km. Az első Weissensee tó partján található
4 km-es sípálya csodás kilátással. A hely Villachtól 20 km-re van egy kis
völgyben. Kezdőknek, családosoknak kiváló gyakorlóterep, hóágyúzott pálya
és bucka nincs. Mi a tó partján laktunk egy appartmanban, akit érdekel, tudok
címet adni. Cca: 120 000 pénz egy hét négy személyre. Ezért kap két hálószobás,
70 m"-es appartmant, TV+ bőrgarnitúra, felszerelt konyha, elektr.
sütő, mosogatógép. Első két napban gyakorlásnak ajánlom,a bérlet 23
Euro/nap. Nyáron is érdemes ide elmenni, mert a tóEurópa egyik legtisztább
tava, helyenként 100 m mély. Egész télen viszont be van fagyva és lehet korizni
az egész területén van kialakított pálya, melyet esténként lekotornak. A haladó
sílelőknek pedig ajánlom Nassfeldet, ami az olasz határnál van, Villachtól
DK-re. 100 km megdolgozott, hóágyúzott pálya 30 felvonó. A Millenium Expressz
lift 300 m-ről 1900-ra visz fel, 2000-ben csinálták. Gyakorlatilag 3
hegyet lehet keresztbe-kasul síelni. A bérlet elég húzós, 32 euro/nap. Ezért
viszont nincs sorbanállás és napsütötte pályákon síelhetsz egész nap. Piros
pályák vannak nagyrészt, de buckasíelőknek(nem lakóknak)is jó, mert a
liftek alatt lehet kemény pályán lejönni. A snowboardosoknak pedig 2 pipe is
van. A múlt héten szuper idő volt, végig napsütésben síeltünk, figyelni
kell, mert eléggé le lehet már ilyenkor égni. Kapcsolodo linkek: www.weissensee.com
, www.nassfeld.at
Les 3 Valles, Franciaorszag - Dravai Tamas: Én 1999-ben mentem (na persze Svédországból) a Francia Alpokba. Szóval mi
Stockholmból repültünk Zürrich-en át Genfbe, majd onnan taxival Vallée de
Méribel – Mottaret-ba. Ezt a helyet itt úgy hívják, hogy a 3VÖLGY (Les 3
Vallées) és az egyik legnagyobb és legkedveltebb hely a francia alpokban. (na
persze ott van még VAL D’ISERE is, ami kisebb, de meredekebb és közel van
szintén, de az igazán a snobok találkahelye, pedig ez sem semmi.) Ez a három
völgy három közös pályarendszeréből áll: MÉRIBEL-COURCHEVEL-VAL THORENS melyek
a SAVOIE francia régióba tartozik. Egy speckó skipassal lehet igénybevenni a
három völgyben a szabad síelést, de persze van külön – külön is a
völgyekben mód síelni olcsóbban. De az igazi mégis az, amikor reggel elindulsz
és három négy hegyen átsíelve egy másik városba érsz ott ebédelsz, pihensz majd
tovább mész, és du. rohanhatsz hazafelé, hogy még az utolsó felvonót elérd amivel
hazaérhetsz a saját lakóhelyed sípályára. Ezt mi mindennap eljátszottuk, és
szerencsére nem maradtunk le soha, noha volt is nagy rohanás zárás előtt 5
perccel. Mi Méribel-Mottaret-ban laktunk a hegy tetején egy ****-os
hotelban: L’Antares-Méribelben, amitől leesett az állam. (most már a Club
Med tulajdona) Minden luxus megvolt benne, reggel csak kisíztünk, este meg a
hegy tetejéről besíeltünk a hotelba, ahol minden éjjel áttörölték, ápolták a
léceinket, megszárították a cipőket. Volt szauna, gőzfürdő, benti-kinti
medence, három étterem, bár és minden szobában jacuzzi üveg ablakkal kilátással
a hegyekre. Egyszóval álom volt… De mivel ezt gondolom ajánlónak szánod,
tele van mindegyik falu pályaszállásokkal, ahol már cca 15.000-30.000-ért lehet
appartmant, stúdiót kapni egy hétre. És ha több haver megy persze, akkor jobb
is, mert nem a szálláson van akkor a hangsúly. Odaútra van buszjárat, jó a
vonatközlekedés is, de én lustaságból inkább repülnék… Én itt síeltem
eddig a legjobbat, 1750m-en laktam, és 3000m felett síeltem, nagyon jól van
kiépítve, mindenhol több nyelven értenek, természetesen svédekkel és
magyarokkal is összefutottunk…rengeteg sílift van a legnagyobb
Téléphérique lifttől az egyszerű korongosig. Élettem legjobb élménye volt és a
legdrágább, de mint már mondtam nekem az ismerősöm fizette, akinek ez
szezonális program. Szevasz, remélem nem riasztok el mindenkit ettől a helytől,
mert okosan kalkulálva bárki síelhet olcsón ott ahol a leggazdagabb európaiak.
A neten is megtalálható
Val di Fiemme, Olaszorszag - Kovach
Anton 2003
feb 1-8 (Kriszti, Niki, Kercso & Anton) kepanyag http://www.argon.hu/~a_tom/ Mint
Predazzo(kep!), Trento es Bolzano kozeleben levo, aranyos
kis nyugis olasz varoska. (http://www.comunepredazzo.it)
Igazi siparadicsom ez a Val de Fiemme: tobb mint 100 km
palya, 50 felvono. Heti berlet: 133 EUR, ami a terkepen lathato
palyakra jo. Kifogastalan volt mindenhol a ho mennyisege es
minosege. Szombaton es vasarnap, bemelegites keppen El Zirmo. Igazi laza
palya rendszer es adotsagaibol adodoan(laza) boven volt parkolo hely a
hetvegen. Hetfo, kedd es szerda: Panpeago. Az igazi bulis hely,
a palyak pirososan kekek es 2-3 phrugna(prunnya) utan akar
feketekbe is lehet belekostolgatni. Annyi palya van, hogy egesz nap lehet
sielni ugy, hogy ketszer nem mesz ugyan azon a palyan(egeszen Obereggenig azt
vissza). Csutortokon mar mindenki bajnoknak erezte magat ezert Cavalese
bol kabinos lifttel megkozelitheto Alpe Cermis palyakat valasztottunk. Most itt
volt a vilagbajnoksag az Olimpia I es Olimpia II palyakon. Hat, mit mondjak sok
phrugna fogyott el :). Penteken levezetes keppen visszamentunk Panpeagoba
bulizni. Kedden volt egy kis hovihar fele, de amugy nyugis es
napos hetunk volt.....
Erdemes autoval maszkalni, a
sibuszok mindig tele vannak es az utolso mar 5 orakor elhagyja a palyat TIPP:
Ha forgalom iranyito szemelyzet a sipalyatol kb 3 km-re megker minket, hogy
parkoljunk le es menjunk fel gyalog mindig jusson az eszunkbe a baratunk,
akinek tegnap kibicsaklott a bokaja es nem is akarunk ma itt sielni, csak
szeretnenk felmenni erte, mert a szulei ma itt sielnek es ott van pont a
felvononal szegeny.
A palyan az etkezesi lehetosegek
igazan kimerithetetlenek, szinte minden felvono vegen van egy hutte vagy egy
etterem. Nagy adag sult krumpli: 2 EUR, egy ebed: 10 EUR-tol (nekem 80 kg-hoz
megfelelo mennyiseg 20 EUR) TIPP: Hutteben elso nap fergeteges party-t
csapjatok a legjobb csajokkal -akiket visztek magatokkal, mert tudvalevo, hogy
az olasz lanyok nem egbekialtoak-, ne sajnaljatok a penzt, mert a kovetkezo egy
hetben a felszolgalok es dj kedveskednek majd nektek napi 2-3 szendviccsel es
mindenki (5-10 tarsasag) meghiv titeket egy-ket italra, mert olyan jo fejek
vagytok. Ne lepodjetek meg akkor sem ha masnap egy kedves idegen a felvonorol
enekli a tegnapi buli fo notajat. Ne akarjatok az osztrakokat ravenni, hogy
tancoljanak valami nem szasz dalra...kiveve ha egy tunderi magyar lany vezenyli
a Zorbat nekik(kep!!!). TIPP: Belgak es olaszok jo fejek, veluk jokat lehet mulatni.
Sor: 1,8 EUR. TIPP: PHRUGNA, igazi palya ital. 2 EUR egy kor. Jol oltja a
szomjat es a poharban talahato aszalt szilva jol csillapitja az ehseget.
Estenkenk ajanlanam Cavalese es
Predazzo belvarosat. Kellemesen kimerito seta utan egy igazi finom olaszos
vacsora var rank majdnem minden sarkon TIPP: ne induljatok el ugy kajalni, hogy
egyetlen feltetel: dohanyzo resz letezese az etteremben. Ilyen nincs, ez
allitolag nem EU comfort. Negyunknek altalaban szum 55 EUR-bol sikerult
megvacsorazni kellemes helyi asztaliborok tarsasagaban. A muzsika kerdesre a
pincer ramutatott egy antik radiora, ahol kis hangolas utan az orosz Majaktol a
londoni BBC -n keresztul a budapesti Kossuth-ig minden foghato volt, csak kb 10
percbe telt mire talaltunk stilusos olasz zenet.
Elelmiszert a helyi de'SPAR-ban
erdemes vasarolni, viszont pekarut a predazzoi templommal szemben talalhato
pekuzletben kell beszerezni. TIPP: soha ne kerjetek a peknel abbol a kicsi es
amabbol a nagy zsemlebol (questa dieci e a questa dieci), mert sorra ugyan az a
fajta, csak fura meretbeli kulonbsegek vannak ket "egyforma" hazilag
keszult zselme kozott. Zsemle: 2,40 EUR/kg
Cavalese iranyaban talalhato
predazzoi Shell benzinkutnal ajanlom a frenetikus capuccinot (1,2 EUR), ami
reggelente rendbe rakja minden emberfia lelket es gyomrat. Abszolut
biztonsagban, helyi seriff tarsasagaban, jo vastag friss olasz napilapot
lapozgatva (tele van szep kepekkel :) ) idealis hely a reggeli meditaciohoz.
Aki viszont ott szeretne lemosatni 14 EUR-ert az autojat az jobb ha
felkeszul arra, hogy a vegen a nagy semmibol, mint a villam kiugrik egy
oregasszony es jo koszos rongyal megprobalja osszemaszatolni az autot.
Hatarozott fellepessel es par international szocska segitsevel gyorsan ra lehet
venni a nenit, hogy ne farassza magat, mert nagyon sietunk, igy az auto tenyleg
tiszta marad.
Ne probaljuk megkeresni a helyi
uszodat, mert vagy a berlet hetfonken nem jo, vagy ha kedd van, akkor ma nincs
szauna, meg egyaltalan, most oreg fiuk uszobajnoksaga vagy kislanyos oktato
tanfolyam van tipusu valaszokra kell szamitani. TIPP: Keressunk egy jo ismerost
a kornyekbeli szallodaban, es a szobaban atoltozve "csupa helyi" nek
alcazva magunkat, surranjunk be a hotel uszodajaba es elvezzunk a szauna altal
adta mennyei lazitast. Amugy hivatalosan 8 EUR-ba kerul egy ora a hotel
szaunajaban nem vendegek reszere, de hat inkabb igyatok 4 phrugnat az
egeszsegemre. TIPP:
este ha Predazzoba indultok a helyi Disco(SEXY GIRLS)-be, a buszpalyaudvar
melle, a meglepetesek elkerulese vegett inkabbol tarsas tanchoz illo kulsot
oltsetek... 5 EUR a beugro, 60 ev az atlag kor, elo zene es nagyon not sexy
lanyok es tancolni tudo illedelmes, fuligero szaju, erosen kopaszodo helyi John
Travoltak(kep!!!) !!!
TIPP: hazaindulaskor ne rakjatok messzire a snowboard-ot es
sibakancsot, mert az autopalyan levo oriasi dugoban, amelyben mar orak ota 1
cm-t sem haladtatok, az autohoz kotott vontato segitsegevel, nagy ovacio
kisereteben, "csak snowbordozzunk a leallosavban" modszerrel 20-30
km/ora atlagsebesseget is el lehet erni.
Kapcsoldo linkek: http://www.valdifiemme.it/
ATTI BA TELI AJANLATA:
Komplex siportal: http://www.sielok.hu/
Startlap sieles: http://sieles.lap.hu/
Snowboard: http://snowboard.lap.hu/
Europai regiok attekintese: http://www.intersi.hu/katalogus.php
OMSZ hojelentes: http://www.met.hu/hojelentes.phtml
Zoldpont hojelentes: http://zoldpont.ngo.hu/zp.nsf/ho1?OpenView
Startlap hojelentes: http://hojelentes.lap.hu/
Siterkepek: www.skimaps.com
Siszakuzletek: http://www.sielok.hu/uzletek.htm
Siruhazatrol: http://www.sielok.hu/siruha.htm
Utinform telefon: 3227052 / Teletext
187 oldal: http://www.teletext.hu >>> klikkeld be a 187. oldalt
Magyarorszag
Matra: http://www.matrahegy.hu/
Matra lap: http://matra.lap.hu/
Bankut: http://www.bankut.hu
Varosligeti Mujegpalya: http://www.mujegpalya.hu
Egerszaloki ho"forras: http://www.egerszalok.hu/
Normafa: www.normafa.hu
Szlovakia
Szlovak siterepek: www.yeti.sk
Donovaly: http://www.ho.hu
Magas-Tatra: http://www.tanap.sk/si/
Ausztria
Osztrak siterepek: http://www.bergfex.at/
Hintertux gleccser: www.romkert.hu/sieles/hintertux.htm , www.hintertuxergletscher.at , www.hintertux.com
Zillertal: www.zillertal.at
Kitzsteinhorn gleccser: www.kitzsteinhorn.at
Saalbach: http://www.skicircus.com/
Schladming (Dachstein-Tauern): http://www.planai.at
Gastein: www.gastein.com ,
www.skigastein.com
Szuperhobiztos
gleccserpalyak: http://www.sielok.hu/gleccsersi.htm
Osztrak siszunet tablazat
(zsufoltabb idoszakok): http://www.sielok.hu/Ausztria-siszunet.htm
Ausztria lap: http://ausztria.lap.hu/
Franciaorszag
Franciaorszag hivatalos siportalja: http://www.si-franciaorszag.com
Les 3 Valles (Meribel/Courchevel/Van Thorens): www.les3vallees.com , http://www.valthorens.com
Olaszorszag
Val di Fiemme: http://www.valdifiemme.it/
+ Svajc: http://www.bergfex.ch