www.romkert.hu

 

 

@tti bá bulizós sítábor 2005 – Valfrejus 1550-2737m:

 

síelés, buli, remek társaság, értelmiségi csapat, 25-35 éves korosztály, fergeteges hangulat, közösségi szocializáció, ismerkedés, kártyaparty, társasjátékok, ivászat, szauna, csajozás, pasizás, szex a hálószobákban, francia konyak literszám, és persze minden este óriási buli, tivornya kifulladásig...    további infók: www.romkert.hu/sitabor2005.htm

 

 

 

@tti bá síkalauz   -  feliratkozas & beszamolo kuldes: hirlevel@romkert.hu

 

 

© 2004.01.22.

 

@tti ba sikalauz koncepcio: A lenyeg, hogy elsosorban sajat szemelyes tapasztalatotok alapjan kuldjetek rovid beszamolokat, jo linkeket kedvenc sielos helyeitekrol! Kulonosen erdekelnenek a kozeli szlovak palyak, mert itt van egy csomo "elhagyatott es ismeretlen" kisebb palya, amelyeket elkerul a tomeg. Allitolag nagy fejlesztesek voltak Ruzomberokon (Rozsahegyen), arrol is szivesen hallanek. Nekem a kedvencem Tirol, de irjatok kozeli osztrak palyakrol is, valamint erdekelnek a arlbergi/vorarlbergi palyak is (Ischgl, St.Anton, Otztal), hogy erdemes-e addig elmenni. Varok gleccserbeszamolokat is a Stubai, Kitzsteinhorn, Molltaler gleccserekrol (felvono kiepitettseg, palyak, hobiztonsag, stb). Az olasz es francia palyakat nem ismerem, de kuldjetek nyugodtan arrol is infokat! Ha osszejon annyi info, csinalunk egy sielos kulonszamot a temanak! (A SUBJECT legyen SIELES, or use reply button, mert sajnos sokszor elkallodnak nalam a tema nelkuli levelek!)

 

 

 

FRISS BESZAMOLO:  A FELSZERELESEKROL ES A SIRUHAZATROL - @tti ba

 

A sieles draga sport. Elsosorban attol draga, hogy el kell utazni a siterepre. Ennel sokkal kisebb kiadas maga a felszereles es a siruhazat. Mivel egyre nagyobb a kereslet a sieles irant, mar nem szamit luxus sportnak, igy a nagy keresletre manapsag megfelelo, kielegito kinalati oldal alakult ki, es piaci versenynek koszonhetoen egyre nagyobb valasztek es egyre korrektebb arak jellemzoek. Sajnos azonban az arak sokszor nem tukorzik a minoseget, es neha a legmarkasabb cuccok is funkcionalisan gagyik, mikozben egyre tobb olcso es a celnak tokeletes megfelelo jo termek van a piacon. Sokan versenyt uznek abbol, kinek milyen felszerelesuk van, holott attol meg hogy valami 10x annyiba kerul, korant sem biztos hogy jobb. Ez leginkabb magyar sznoboskodas, hiszen az elit sizot nyugaton nem az kulonbozteti meg, hogy milyen a felszerelese, hanem hogy hol es mennyit siel. Lehet akarmilyen felszerelese az embernek, ha csak Szlovakiaba, a Semmeringre es Murauba jut el, az csak proli villogas. Teljesen felesleges tularazott markakra kiadni a penzt. Koltsuk inkabb arra, hogy tobbet illetve jobb sieterepeken sielunk. Ezzel jarunk a legjobban. Nem tartom magam kifejezetten nagy szakertonek, es szerintem nem is vagyok kulonosen jo sielo, de azert az elmult 10 evben lett egy kis tapasztalatom, illetve ennyi ido alatt sokat lat, hall az ember, ugyhogy osszefoglalok nehany hasznos dolgot a felszerelesekrol es siruhaztrol az egyszeru mezei elmenysizok szamara. (A profik es vilagkupa sizok most ne figyeljenek ide, mert nem nekik szol.) Egy biztos, akarmilyen felszerelest vagy ruhazatot veszunk, attol nem fogunk tudni jobban sielni, igy a lenyeg a praktikum es komfort.

 

Eloszoris logikus, hogy szezon vege fele a dolgok nagy resze felaron vagy meg annal is olcsobban szerezheto be, viszont az is igaz, hogy a lecsokkent keszlet miatt a valasztek is kisebb. Van ahol mar januarban elkezdodik a kiarusitas. A hasznalt cuccok jellemzoen szinte mind jo minoseguek, hiszen a kevesbe jo minosegueket nem lehet hasznaltan ertekesiteni. Az uj cuccok minosege vegyes. Vannak tularazott-markas cuccok, halistennek egyre tobb a jo de korrekt aru cucc, es sok a gagyi is. (Sajnos neha a markas cuccok kozott is vannak funkcionalis gagyik.) Szerintem mindig a celnak megfelelo korrekt aru cuccot erdemes megvenni, felesleges a markakra koncentralni, mert legtobbszor nincs koztuk valodi kulonbseg. A minoseg szemmel is jol megallapithato, viszont az ar sokszor nem tukrozi a minoseget. Tovabbiakban nehany tanacsot is adok, hogy mire erdemes odafigyelni, mit erdemes ujonnan illetve hasznaltan venni. Abszolut kezdoknek gyakorlatilag semmit sem erdemes ujonnan venni, mert a kezdeti esesktol a ruhajuk kiszakad, a lecuk osszevissza karistolodik, a sibakancs utve verve lesz, a botok elgorbulnek, a festek lepattog, es gyakorlatilag teljesen leamortizaljak az uj felszerelest. Akkor erdemes uj cuccot venni, ha mar nem esunk el. (Illetve idealis palyan kell sielni tanulni, ahol nem zakozunk oltari nagyokat, lasd atti ba kokavai sitabor).

 

SILEC: Ma mar szinte csak piskota alaku carving leceket gyartanak, ezert a regebbi keszletekbol megmaradt hagyomanyos parhuzamos lecek jellemzoen sokkal olcsobbak. Alapvetoen minden regular (atlagos sizoknek valo) lec ugyanolyan. Nincs semmi kulonbseg koztuk, csak hogy milyen szinure van festve. Valojaban minden marka mogott ugyanaz van: lec. Olyat vegyunk, ami kulsore tetszik, es akkor boldogok leszunk. Oriasi kulonbseg lehet az arban, es hogy hol illetve mikor vesszuk. Ugyanaz a lec lehet haromszor annyi szezon elejen, mint vegen. Szakuzletben vasarolt uj lec jellemzoen nagyon draga, akar 100 ezer Ft is lehet, igy itt csak a szezon vegi kiarusitasban vagy a valami tenyleg jo akcioban erdemes vasarolni. (Egyebkent az uj leceket is altalaban felszerelelt kotessel adjak mar. A kotesek kozt sincs semmi kulonbseg, mind ellatja a feladatat.) Legkorrektebb aru uj leceket a Tescoban, Auchanban, Coraban, Metroban lehet beszerezni neha kifejezetten barati aron. Kb 30 ezerert megkapjuk kotessel egyutt. Ha viszont egy lec akar egyetlenegyszer is fel volt csatolva a sipalyan, akkor mar hasznalt, es az ara azonnal leesik harmadara. 20-30 ezerert gyakorlatilag uj allapotu hasznalt leceket lehet venni a siboltokban, kolcsonzokben. A lec valodi allapota pont olyan, mint amilyen kopott a kulseje, illetve karistolt a talpa. Tul kopott lecet azert inkabb ne vegyunk, hiszen hasznalatban azert elobb utobb kiszenvednek a lecek is. Viszont abszolut kezdoknek tokeletesen megfelel egy kb 10 ezer forintos hasznalt lec is. Hasznalt lec vasarlasakor legfontosabb arra ugyelni, hogy a kantni (a lec fembol keszult ele) jo alapotu, serulesmentes, sima es eles legyen. Hibas kantniju lecet ne vegyunk, mert gyakorlatilag a kantnival kapaszkodik a lec. A talp allapotabol is a lec hasznaltsagara lehet kovetkeztetni, azonban a tevhittel ellentetben a kovek okozta kisebb karcolasok, serulesek nem sokat szamitanak. Olyan hosszu lecet vegyunk, mint amilyen magasak vagyunk, sot inkabb egy picit rovidebbet. A hosszabb lec nehezkesebb, kevesbe mozgekonyabb. Az eladotol, szakertotol nem kell minden parasztvakitast bekajalni, nekik az a celjuk, hogy minel tobb penzt hagyjunk a boltban. Arra viszont mindenkepp kerdezzunk ra, hogy a konkret lec jo-e nekunk: hogy ez egy sima lec-e (nehogy gyermek, verseny vagy specialis lec legyen), kotes megfelelo-e a testsulyunkhoz,  illetve gyozodjunk meg, hogy a labunkhoz meretezett bakancs mindenkepp belepasszol-e a kotesbe. Erdemes megkerni, hogy allitsa is be a kotest szemelyre szabva.

 

SIBOT: Itt aztan tenyleg minden bot ugyan olyan, semmi kulonbseg koztuk. Hasznaltan mar 1000Ft-tol lehet venni. Akkor jo a meret, ha az alkar es felkar derekszoget zar be.

 

SIBAKANCS: Ez az, amit erdemes vadonat ujonnan venni tobb szempontbol is. Nemcsak azert mert higienikusabb, hanem leginkabb azert, mert a vadi uj sibakancs belulrol olyan anyaggal van kialakitva, amely a kezdeti hasznalatokkor szepen felveszi az adott szemely labanak formajat, tokeletesen railleszkedik, megtartja ezt a kialakult formajat, es onnantol kezdve igazan csak arra a labra fog passzolni. Harmadreszt, egy jo sibakancs evekig, evtizedekig is hordhato. Itt nem erdemes noname markakat venni, mert azert egy bakancsban van know-how es evtizedes gyartasi tapasztalat. Persze itt sem kell a legdragabbat megvenni, egy tradicionalis marka boven megteszi, lehet akar Nordica vagy Munari. Sajnos sibakancsoknal a praktikumot kisse hatterbe szoritotta a divat es a versenysport marketingje. Mindenhol azt hallani, hogy a 4, 5 es 666 csatos bakancsok a jok. Ez egy baromsag. A 100 km/h-val szaguldo versenysizoknek lehet hogy fontos, hogy satuban legyen a labuk, de egy elmenysizonek a kenyelem, praktikum a legfontosabb, mindamellett hogy a labat azert megfeleloen tartsa a bakancs. Szoval hacsak nem vilagkupa sizo valaki, totalis baromsag a sokcsatos bakancs. Az egyszeru komfortos lehetoleg egycsatos bakancsok a jok, mert azok kenyelmesek, es azok praktikusak. A sok csat kifejezetten maceras, egy negycsatos bakancsot negy helyen kell rogziteni, es ebben a legnagyobb problema az, hogy sok tipusnal mindenegyes becsatolasnal tokolodhetunk ujra es ujra, hogy mind a negy csatot kulon kulon a szamunkra megfelelo szoritasu pozicioba szenvedjuk. Percekig probalgatjak es tokolodnek az ilyen bakancsosok, hogy mi is a pontos beallitas szamukra. Marpedig egy-egy menet utan az ulos vagy kabinos felvonoban jol esik kicsit kioldani a szorito bakancsot arra a par percre...aztan persze indulaskor vissza is kell csatolni...  Az egycsatos a jo, mert az komfortos. Azonban ebbol is sokfele van. Mindenkeppen olyan legyen ami eleve "komfort" tipusu, vagyis hatso sza'ra tagasan hatrabillen, jelentosen megkonnyitve a ki- es bebujast, illetve a setat. A legeslegjobb, ha olyan egycsatosat veszunk amelynek a csatja a kicsatolaskor nem allitodik el, vagyis megorzi a mi szemelyre szabott beallitasunkat, es ugyanilyen egyszeru becsatolo mozdulattal eleve az altalunk beallitott feszessegre all be automatikusan a bakancs. Ebben nincs semmi hokuszpokusz, csak egy egyszeru mechanikai dolog. Nekem peldaul egy ilyen egycsatos Nordica bakancsom van, melyet egy mozdulattal lehet oldani vagy visszacsatolni a bealliott pozicioba. 10 eve vettem, de szerintem eletem vegeig tokeletes lesz. Mindemellett a fo becsatolsai lehetoseg mellett az egycsatos bakancsoknal is van tobb kevesebb plusz precizebb allitasi lehetoseg is, melyet vagy allandora vagy ideiglenesen tudunk beallitani, ez biztositja, hogy egyetlen becsatolassal a labunkhoz allitottan illeszkedjen a bakancs, illetve egy-egy kemenyebb terepen utanahuzhatunk, tekerhetunk nehany helyen rajta, hogy meg jobban fogja a labunkat, ha nagy az eroatvitel a lecek fele. Legfontosabb, hogy kenyelmes legyen a bakancs, es nem szabad szoritania! Sarkakat es labujjakat semmikeppen se szoritsa, mert akkor biztos hogy kicsi. Tartsa jol a labat, de ne szoritson! A megfelelo vastagsagu zoknival megjobban labra tudjuk passzolni a bakancsot, vagy ha ugy passzol a legjobban, akar mezitlab is belebujhatunk. Felesleges a legdragabb tipust valasztani, altalaban az alaptipusok is tokeletesen megfelelnek. A sorozaton beluli egyre dragabb tipusok valojaban minimalisan jobbak csak, a sok allithato ku"tyu" sokszor csak parasztvakitas. (Abszolut kezdoknek bakancsot sem erdemes ujonnan venni, mert total ossze fogjak utni verni.)

 

 

SIRUHA: Alapvetoen ketfele siruha van: az egyik az overall, a masik a nadrag+kabat. Mindkettonek van nemi elonye, illetve hatranya, de en azt mondom ha mar megszerettuk a sielest, ne dontsuk el elore hogy melyiket akarjuk, ugyanis nagyon ritkan talalni olyan siruhat, ami tenyleg jo, korrekt az ara, es me'g tetszik is nekunk. Ha talalunk ilyet, vegyuk meg, legyen az overall vagy kabat+nadrag. Mindket ruhafajtabol nagy a kinalat, de sajnos epp olyan sok a gagyi bovli, mint az irrealisan tularazott legujabb divatot koveto sznob marka. Ez utobbiakat a zsirgazdag svajcban sokan minden evben divatbol lecserelik, es osszegyujtik a hajlektalanoknak, majd gyakorlatilag alig hasznaltan megjelennek magyarorszagi siboltokban az eredeti ar negyeden, otoden, tizeden. A hasznalt ruhak igy altalaban jo minoseguek es olcsok. Az uj ruhak ara 2 ezertol 200 ezerig terjedhetnek. A 200 ezer forintos iszonyatosan tularazott, ugyanolyan jo minosegut akar 30 ezerert is kaphatunk. A 2 ezer forintosok nagy resze gagyi, de vannak hihetetlen olcso, de a celnak megfelelo ruhak. Az overall elonye, hogy tutira zar, testhez simulobb, nem pufi, akar a hoban is hempereghetunk. A kabat+nadrag elonye, hogy ha meleg van, vagy bemegyunk egy meleg helysegbe, akar le is vehetjuk, plusz ha ugyesen valasztunk kabatot, akkor azt hordhatjuk nem csak sieleskor is, hanem mint teli dzsekit. Emiatt ez kulonosen praktikus, olcso megoldas, hiszen egy jo sikabatot akar 10000Ft-ert is vehetunk, sinadragokat pedig most peldaul 1700Ft-ert kinalja a Tesco, de 5-10 ezert Ft-ert mar tuti jo gatyat lehet venni minden korrekt helyen. Overallert szerintem 20-30 ezernel tobbet nem erdemes kiadni, nem biztos, hogy jobb, ami dragabb. A valasztas soran a jo anyagra, a tartos varrasra es a funcionalitasra figyeljunk! Mindemellett csak olyat vegyunk meg aminek fazonja, szinvilaga tesztik, jol erezzuk benne magunkat, jol all, jo benne a kozerzetunk. Egy jo siruha akar 10 evig is hasznalhato, ezert nem biztos hogy szerencses az azevi divat szerint valasztani. Kulso anyaga ne legyen vekony, erzekeny, mert egy-egy esesnel elvaghatja, kiszakithatja a lec. Sok gagyi vekony boritasu ruha van, melyek nagyon konnyen kiszakadnak. Legyen jo, tartos anyagbol, hogy ne szakadjon ki! Lehetoleg viztaszito anyag legyen, hogy ne azzon at! Varras is legyen massziv! A nagyon olcso siruhakhoz nyilvan nem tudjak a legjobb anyagokat felhasznalni, es bar sok a gagyi, ez nem jelenti azt, hogy egy-egy olcso darab automatikusan rossz vetel lenne azert az arert. Peldaul egy abszolut kezdonek teljesen felesleges draga, uj cuccokat venni, mert azt ugyanugy konnyen kiszakithatjak. Aki egy evben csak 1-2 szer siel, annak is felesleges szazezerert ruhat venni. Praktikum, funkcionalitas, komfort: Sajnos a legtobb siruha nem praktikus, nem funkcionalis, meg a legdragabbak sem. Ezert nehez egy igazan jo, praktikus siruhat talalni, amelyik tetszik is. Legfonosabb, hogy rengeteg es sokfele zsebe legyen! Legyen belso zsebe a fontos dolgoknak, legyen jol zarhato zipzaros kulso zsebe, es legyen konnyen kezelheto nyitott zsebe is, ahova kesztyuvel is be tudunk nyulni, konnyen betehetjuk/elovehetjuk a dolgokat, pl a kesztyut, papirzsebkendot, palyaterkepet. Legyen helye a penztarcanak, a kulcsnak, a walkmennek/diskmannek, szendvicsnek, elemozsianak, laposuvegnek, a sapkanak, a napszemuvegnek, a naptejnek, es ami a legfontosabb: a siberletnek. A berlettartorol meg a legdragabb cuccokon is megfeledkeznek. Legyen kulon berlettarto helye a modern szenzoros berletekhez, ugyanis a teli zsebben, vagy belso zsebben nem mindig tudja kiolvasni a szenzor a berletet, es legyen hagyomanyos berlettartoja is a kezelendo illetve kivulhordando berletekhez is. Az elobbi egy hitelkartya meretu atlatszo zsebecske altalaban belul, utobbi pedig csak egy szimpla karika, vagy haromszog, amibe be lehet akasztani a berlettartot. Sokszor a legdragabb cuccokon sincs ilyen, pedig nagyon idegesito es maceras tud lenni, hogy nincs a berletnek helye. (A zsebbol ki/berakosgatasnak pedig konnyen az lehet a vege, hogy egyszer elveszitjuk, ami mondjuk egy 180 euros siberletnel nem kis veszteseg.) Mindemellet sok apro praktikus dologot erdemes felfedezni es osszehasonlitani, mielott dontunk a valasztasrol. Nem art ha van rejtett kapucni, akaszto, kesztyutarto, szellozo, kiveheto beles ha meleg van, es minel tobb praktikus dolog. Egyszeruen nem is ertem, hogy miert, de sajnos tokeletes siruhat nagyon nehez talani. Pedig nem lenne nehez olyat gyartani. A nadrag legyen kantaros, vedje a derekunkat is! Sok nadragbol konnyen kilog a derekunk! Overall derekban jol alljon, legyen jo szabasa, ne legyen olyan mint tehenen a gatya. Kifejezetten elonyos, ha van hozza derekov, attol nagyon jol tud allni az overall. Guggoljunk le joparszor, nehogy szoritson, mert akkor biztos, hogy kicsi! Abszolut kezdoknek eleg ha valami nagyon olcso cuccot vesznek, mert a kezdeti esesek miatt a lec konnyen kiszakithatja a ruhat.

 

KESZTYU: valamilyen kesztyu azert mindenkepp szukseges, mert sokszor ugyan a levego homersekletet nem is erezzuk hidegnek, a bot csupasz kezzel hideg lehet. Van aki nem szereti a sikesztyut, az hasznaljon egy vekonyabb/vastagabb sima kesztyut. A sikesztyuk minosege kozott is nagy kulonbsegek vannak. Legfontosabb a kulso illetve a beles anyaga, valamint a massziv varras. Az ar itt sem biztos, hogy jobb minoseget takar. Legyen massziv a kulso anyaga, hogy ne szakadjon ki, legyen tartos a varras! Valojaban a kesztyuk kozott legnagyobb kulonbseg a beles anyaga. Erdemes olyan belesu kesztyut venni, amiben nem izzad bele a kezunk! Ez gyakorlatilag "Thinsulate" tipusu beles, amit kulon cimken fel is tuntetnek a kesztyun. Tescoban minap lattam 1000Ft-ert Thinsulate kesztyuket, raadasul nem az ormotlan fajtabol. Amugy akar 10 ezret is siman leakasztanak a Hervis fe'le uzsorasok a plazakban.

 

SAPKA: Ha sut a nap, nincs tul hideg, es nem fuj a szel, akkor szerintem felesleges. Csak beleizzadna az ember feje. De legyen mindig elerheto kozelsegben egy sapka! Nem art ha ketto is van: egy konnyedebb, ha csak egy picit fazunk, de mindenkepp legyen egy olyan sapka amiben tutira nem fazik a fejunk, es ami a legfontosabb, hogy ne fujja at a menetszel, es fulunkre is rahuzhatjuk. (pl basaball sapka ilyen szempontbol semmit sem er.). Nagyon jok es olcsok a polar anyagok. (Egy polarsapi korrekt ara 1000-3000Ft). Amugy a sapkak legnagyobb hibaja hogy neha meg a legjobbakat is atfujja a szel, es nagyon fazik az ember homloka! (Kekesteton peldaul ez eleg gyakori az also szakaszon.) Azert jok a visszhajtos sapkak, mert egyreszt eleve dupla reteg vedi a homlokot, masreszt mert erre a legjobb hazi modszer az, ha beteszunk valami nylont, vagy mondjuk egy 200Ft-os papirpenzt a ket reteg koze. (Persze a 20 ezres is ugyanolyan jo!)  Nem is ertem miert nem csinalnak eleve ilyen a homloknal nylonnal belelt sapkakat. (Bar lehet hogy van, csak meg nem lattam.) Ha sokat sielunk, akkor esetleg nem art ugynevezett ninja sapkaval is keszulni. Ez amolyan bankrablo maszk, ami azert jo, mert vedi az arcot is, ugyanis elofordulhat, hogy zord idoben annyira fazik az arcunk, hogy a fajdalomtol abba kellene hagyni a sielest, ami mondjuk napi 10 ezer forintos siberlet arnal, azert eleg nagy pazarlas. Nos ilyenkor jo jon egy ilyen ninja sapka. 

 

ALSORUHAZAT: Barmilyen meglepo, a siruhazat egyik legfontosabb eleme a polo. Persze barmilyen poloban lehet sielni, de komfort es egeszseg szempontjabol nagy kulonseg van, hogy milyen anyagu poloban sielunk. A problema abbol all, hogy ha intenziven sielunk, akkor izzadunk, es beleizzadunk a poloba. Egyreszt ettol megjobban izzadunk, mert vizes polon keresztul nem tud szellozni a bor. Masreszt a nedvesseg atitatodik a tobbi ruhadarabon is, es a kinti hideg a viz (izzadsag) ho"vezeto kepessege miatt kozvetve erintkezik a hatunnkkal. Azt erezzuk, hogy fazunk. (Kulonosen overallosok) Es konnyen meg is fazhatunk. A legtobb poloba beleizzadunk, mert az anyaga pamut. A megoldas valami olyan anyag, ami az izzadsagot nem szivja be, hanem kivulre taszitja, es igy a kinti homerseklet altal lehutott viz (izzadsag) nem tud kozvetlenul a hatunkkal erintkezni. Tobb ilyen szintetikus anyag is van, amit kifejezen ilyen sportolasi celokra fejlesztettek ki. Egy-egy ilyen anyagu polo 5-10 ezer forint kozott van, de aki nem csak neha-neha siel, annak erre viszont tenyleg erdemes aldozni. Amugy ha jo az ido, es nem tul vekony a siruha, akkor az ala eleg lehet a polo is. Jomagam a polo fole egy hosszu ujju polot szoktam felvenni, de mindig legyen a kocsiban, hatizsakban egy pulover/garbo is. Olcsok es jok a polar cuccok. Konnyedek, vekonyak, de jo melegek es szelloznek. 3-5 ezer forint kozott van az aruk. Ha jo a siruha vagy garboban vagyunk akkor sal sem kell, de ha nincs nyaka a pullovernek vagy a siruhanak akkor ha hideg van, mindenkepp szukseg lehet salra is. Keszuljunk fel, tegyunk a hatizsakba minden olyan ruhat, amire szukseg lehet, nehogy fazzunk, mert ha fazunk, nem fogjuk elvezni a sielest. Ha kell jageralsot vagy Jagermeister is vegyunk magunkhoz. A zokni legyen pamutbol, ne irritaljuk megjobban a labunkat, mert egyebkent is izzadni fog, a sicipo legmentesen zar. A zokni vastagsaganak megvalasztasal meg inkabb labunkra tudjuk passzintani a bakancsot. Ha kicsit nagynak erezzuk a bakancsot,  vastag zoknit vegyunk fel. Ha inkabb picit szuknek, akkor sieljunk mezitlab.

 

FENYVEDELEM: a szem vedelme rendkivul fontos. Napsutesben csak UV vedoreteggel ellatot napszemuvegben sieljunk, mert egyreszt tobb ezer meter magasan joval vekonyabb legreteg szuri meg a nap sugarzasat, masreszt a ho albedoja (fenyvisszavero kepessge) nagyon nagy, 91%, igy sokszoros, szinte minden iranybol erkezo UV sugarzas eri a szemunket, es a borunket is. Kulonosen gleccseren kell nagyon vigyazni, mert ott mindent ho borit, minden hofeher, es altalaban egyetlen felho nelkul szikrazoan sut a nap. Mindenki vigyen magaval garantaltan 100% UV szuros napszemuveget. Nem a marka szamit, hanem az UV vedelem, de rossz szemuvegben vagy szabadszemmel nem lehet sielni, mert szetmegy az ember szeme. A kis meretu lencsebol keszult divatnapszemuvegek nem jok! Nagy lencseju, de meg inkabb kifejezetten gleccser szemuveget erdemes vinni/venni, ugyanis az oriasi fenyvisszaverodes miatt az oldalrol erkezo feny is bantja es karositja a szemet. Masik nagyon fontos dolog, hogy az arcunkat is kenjuk be naponta akar tobbszor is 15-os faktoru naptejjel, mert nagyon nagyon le lehet egni. 

 

SIBOLTOK: A plazakban es frekventalt helyen levo siszakuzletek jellemzoen nagyon dragak. (Pl a Hervis es tarsai mereg dragak.) Ott inkabb csak szezon vegen brutalis akcioban erdemes vasarolni. Tesco, Auchan, Cora, Metro: a valasztek eleg kicsi, de vannak jo cuccok is nagyon korrekt aron, es van sok gagyi, illetve van nehany kevesbe jo minosegu nagyon olcson, ami azert ar/minoseg szempontjabol kedvezo kombinacio. Legjobb valasztekot es arakat a nem a legfrekventaltabb helyen levo utcakban evek ota bejaratott siszakuzletekben talaljuk. Itt az arakban nem kell megfizetnunk a hatalams berleti dijakat, a vasarloi kor viszont az evek soran stabilan no es no, hiszen szajrol szajra terjed hirnevuk. A legjobb ilyen komplex siszakuzlet a Flotta a Honved es Szalay utca sarkan. Van minden, ujonnan, hasznaltan, es berelni is lehet. Petofi Csarnokban kethetente rendszeresen vannak siborzek. 2004-es idopontok: jan 25, feb 8, 22. Tovabbi sziszakuzletek: http://www.sielok.hu/uzletek.htm , kolcsonzok: http://www.sielok.hu/kolcsonzok.htm  (atti ba)

 

 

 

KORABBI BESZAMOLOK:

 

 

  Hintertux gleccser, Zillertal, Tirol, Ausztria - @tti ba:  Ausztria legjobb, legmagasabb, csucsszuper minosegu, jegesedest nem ismero garantaltan porhobiztos palyarendszere. A palyara ugy akadtam ra, hogy elhataroztam, Ausztrai legmagasabb, legcsodalatosabb, garantaltan porhoval boritott palyarendszeren akarok sielni, es ezek alapjan szinte minden kompetens a Hintertux gleccsert javasolta. Azota minden evben visszajarok, mar harom eve sielek itt, de semmihez sem lehet hasonlitani az erzest. Aki nem sielt meg gleccseren, el sem tudja kepzelni milyen csodalatos erzes olyan havon sielni, amely me'g sosem olvadt meg. Csodas porho az egesz palya, es eselye sincs jegesedni, kasasodni, csak porho mindenutt mint a meseben. 3000 meteren akar nyaron is lehet itt sizni, hiszen ez az egyetlen siterep Ausztriaban amely egesz evben uzemel. Tirol egyebkent is kulon kategoria a sizesben, mindenutt garantalt a minoseg, az exluzivitas. Itt a legmagasabbak a hegyek, legtobb a ho, a hangulatos falvakban baratsagos fogadtatas var mindenutt, itt tenyleg van vendegszeretet/vendegtisztelet, mindenhol minoseget kapunk a penzunkert, a kornyezet pedig olyan minthacsak valami meseorszagban lennenk. Tirol ekkove a Hintertux gleccser, ahova csak azok jutnak el, akik igazi alomsizest akarnak maguknak. Magarol a regiorol is kulon rovatot lehetne irni, mivel Zillertal Ausztria legnagyobb siregioja. A kozel 500 kilometernyit kitevo sielheto palyarendszerek nagy reszet a Zillertal Superskipass 3000 berlettel sizhetjuk be, mely az alabbi telepulesek sipalya lancolatait fuzi magaba: Fugen, Kaltenbach, Zell am Ziller, Gerlos, Ramsau, Hippach, Mayrhofen, Finkenberg, Lanersbach, Madseit es vegul Hintertux. Januar, februar es marcius elejen az egesz regioban telthaz van, ilyenkor barhol remekul lehet sielni, csodasak a palyak. Magat a gleccsert inkabb eloszezonra, utoszezonra, illetve a hagyomanyos siszezonon kivul ajanlom, mivel januar-februarban eleve mindenhol jo a ho a regioban, a gleccseren viszont egy-egy zordabb napon tulsagosan is hideg lehet ilyenkor, mivel 3000 meteren 15 fokkal van hidegebb. A tobb telepules kozul kiemelnem Mayrhofent, ami amolyan te'li Ibiza. (Nehany holland baratom kifejezetten bulizni jar ide mar evek ota.) Rengeteg dolog kifejezetten a fiataloknak szol, sok program, kocsma, bar, disco van, hiszen a bulizos fiatalok uraljak a varost. Miutan a foszezon a regioban marciusban mar alabbhagy, olvadozni kezd a ho, akkor kezd el mindenki a gleccseren sielni, de a felvono kapacitassal ekkor sincs gond. Egyebkent vegig kabinos felvonok visznek fel a 3250 meteres hegycsucsig,  melyek 10 masodpercenkent kovetik egymast, igy gyakrolatilag sosincs varakozas. A tobbi palyakra ulo- es huzoliftekkel lehet atsurrani. A gelccseren egyebkent a husvet hetvege a csucsszezon, es a siterep kedveltseget es exkluzivitasat jelzi, hogy annak ellenere hogy az egyik legdragabb siterep Europaban, nagyon nehez szallast szerezni, ha nem honapokkal elotte jut eszunkbe. Husvetig gyakorlatilag telthaz van az egesz regioban. Hintertux kulonlegessege hogy az egyik leghosszabban sielheto gleccserpalyarendszer az Alpokban, palyai rendkivul sze'lesek, de nem tulsagosan nehezek, es raadasul a legtobb palya 3000 meteres magasagokban van. A palyak egyebkent 3200 meterrol 2100-ig jonnek le, a 90 km-nyi palyabaol 18km nyaron is sielheto, hiszen az egyeduli osztrak siterep ami egesz evben nyitva tart. A palyak nem kezdoknek valok, de altalaban nem is tul nehezek. Jellemzoen gyors, dinamikus, lenduletes kek es piros palyak vannak, 2600 meter felett garantaltan porho minoseggel. (Nincs jeg, nincs hokasa, nincs germozas, csak porho!!!) A legtobb palya rendkivul sze'les is, itt talalhato Europa legsze'lesebb palyaja is, (van vagy 100 meter szeles). Ugy lattam, mintha lettek volna snowboardos palyaelemek par helyen, de annyira nem figyeltem, mert en csak sielek, nem deszkazom. 2600 meteren van egy remek pihenohaz, es etterem. Nagyon nagyon fontos, mivel a gleccseren mindent ho borit, minden hofeher, es altalaban egyetlen felho nelkul szikrazoan sut a nap, hogy mindenki vigyen magaval garantaltan 100% UV szuros napszemuveget. Nem a marka szamit, hanem az UV vedelem, de rossz szemuvegben vagy szabadszemmel nem lehet sielni, mert szetmegy az ember szeme. A kis meretu lencsebol keszult divatnapszemuvegek nem jok! Nagy lencseju, de meg inkabb kifejezetten gleccser szemuveget erdemes vinni/venni, ugyanis az oriasi fenyvisszaverodes miatt az oldalrol erkezo feny is bantja es karositja a szemet. Masik nagyon fontos dolog, hogy az arcunkat is kenjuk be naponta akar tobbszor is 15-os faktoru naptejjel, mert nagyon nagyon le lehet egni. Tirol nem olcso, de amennyivel dragabb, annyival jobb is. Pontosabban, ahhoz kepest sokkal sokkal jobb! Bajororszag kozelsege miatt azonban oriasi a kereslet, es emiatt allando a telthaz a szallasokon. Magyarok ide ritkan tevednek, csak azok jonnek, akik pontosan tudjak miert erdemes ide jonni: a Hintertux gleccser az 5 csillagos alomsizes luxuskategoriaja. Az arakrol: napi siberlet 9000 Ft korul van, hotelek 50 eurotol, apartmanok 25 eurotol indulnak, es persze ahogy egyre magasabban fekvo telepuleskre megyunk, annal dragabb es dragabb minden, a minoseg viszont mindenhol nagyon szinvonalas. Egy-egy atlagos apartman is magyar szemmel budai luxusvilla szinvonalan van. Ingyenes sibusz jar vegig a volgy minden telepulesen, es viszi a sifelvonokhoz a sieloket. Budapesttol kb 7-800 km az ut szinte vegig autpalyan: Hegyeshalom, Becs, Salzburg, Kufstein, majd Innsbruck elott 50 km-rel Munsternel jelzi a Zillertal tabla kijaratot, es az mar egyenesen a volgybe vezet. Tirol nagyon hangulatos, az emberek nagyon baratsagosak, korrektek, mindenhol tisztelik es 100%-os a bizalom a vendegek irant. Ide keves magyar jut el, igy halistennek itt me'g nem szegyen magyarnak lenni, ugyanazt a banasmodott kapjuk, mint egy bajor vagy svajci. Ne rontsuk el a hirnevunket, mert nagyon jo idejonni, es nagyon jo itt sielni! Igazi alomsizes! Tovabbi infok es kapcsolodo linkek: www.romkert.hu/sieles/hintertux.htm ,  www.hintertuxergletscher.at , www.hintertux.com , www.zillertal.at  (atti ba)

 

 

 

2003-as BESZAMOLOK:

 

 

 @tti ba jelenti a Matrabol: 

 

Jomagam mult hetvegen Galyateton sieltem. Illetve csak sieltem volna, ha nyitaskor jo magyar szokas szerint le nem eg a felvono. Tipkus magyar tragikomedia, hogy husz evben egyszer van ilyen ho nalunk, vegre lehetne egy igazan jot sielni itthon, erre azonnal leeg a felvono. Pedig a galyatetoi palya igazan csak ilyen nagy hoban sielheto klasszul. Egy nagyon lenduletes kis eszaki palyarol van szo, a Galyateto Nagyszallotol par szaz meterre a szalloda uzemelteteseben. Talan a Matra legjobb palyaja, egyetlen baja, hogy elegge (mar mar balesetveszelyesen) koves, sziklas, igy igazan jot sielni csak nagy hoban lehet. Hat most vegre lett volna nagy ho, de befuccsolt a tanyeros felvono.  Hetkozben altalaban egyebkent sem nagyon uzemel, mindenkeppen ajanlatos elotte telefonon erdeklodni pl a 06-37-376011 szamon. Igy bar ezuttal nem is lettek volna sokan, kenytelenek voltunk visszafordulni a jo oreg Kekestetore, ahol mar szinte kivulrol tudok minden buckat. Termeszetesen a Matra legnepszerubb palyajan mar zsufoltsag fogadott, de azert ha mar eljottunk, nem akartam sieles nelkul maradni.

 

Kekesteto a Matra legkedveltebb palyaja. Nepszerusege az allandoan mukodo felvononak, a maszek kisbuszoknak, valamint Kekesteto egyebkent is szep vonzerejenek es kiepitettsegenek koszonheto. Kirandulni is remek hely, hetkozben szinte az orszag tetejen, a palya mellett lehet parkolni, es kellemesen sorallas nelkul lehet sizni. A Hordo bufeben magunkhoz lehet venni a szukseges Unicum es Jagermaister uzemanyagot, de az etteremben minden magyar hagyomanyos keszetel finomsag is kaphato korrekt arakon. Persze hetvegenkent mar mar tomegnyomor van, ekkor egy zold rendorauto Matrahazan nem is engedi feljonni az autokat Kekestetore, igy csak volanbuszokkal lehet feljutni.  A palya felso harmadan (kb 700m) kiepitett felvono is van, es zene is szol. Igeny eseten kivilagitott ejszakai sizesre is beinditjak a felvonot. (A napi berlet 2000 vagy 2500Ft, az ejszakaira azt hiszem a 10es gyujtojegyet kell venni 1500-ert) Ez a felso tanyeros felvonos viszonylag konnyebb szakasz, kezdoknek is ajanlhato. Ezen a reszen nemi palya karbantartas is van, a magyar high-tech ratrak gyakorlatilag feltucat lapatolo "jomunkasemberbol" all, akik lapattal atforgatjak es ledongolik a havat, vagy ha kell, talicskaval hoznak plusz havat az erdobol. Sajnos neha ez is keves, a sok sielo altalaban egy hetvege alatt lesieli a palyat, a friss ho itt aranyat er. A teljes palya egeszen le a csodaszep panoramaju Veronika retig 1900 m hosszu. Innen maszek mikrobuszok viszik fel a sieloket Kekestetore. Egy menet ara 200Ft. Ez a szakasz mar "jomunkasemberekkel" sincs karbantartva, igy meg konnyebben lesielik, illetve jegesedik ki. A palya itt sokkal valtozatosabb, mar kicsit nehezebb szakaszok is vannak rajta, osszeszukul, majd kiszelesedik, es altalaban a lesieles miatt igencsak kibuckasodik, egyszoval valtozatosabb. Regen egesz Matrahazaig le lehetett sizni, de most a Nagyhalalnal felhuztak egy keritest, igy aki egesz Matrahazaig le akar sizni, az az utolso par szaz meteren csak az aszfalt ut menti hoban johet le. Kekesteto legnagyobb pozitivuma, hogy kivaloan alkalmas egynapos sizesre. Pestrol kb egy ora alatt el lehet jutni. Jomagam ha faterral megyek, Jaszberenybol 45 perc alatt ott vagyunk. Mar annyit sieltem ott, hogy a palyat nem igazan tartom izgalmasnak, bar azert jokat lehet buckasizni. Egy hatranya van, hogy hamar lesielik, es delies fekvese miatt konnyen olvad, majd jegesedik vissza. Igazan friss hoban elvezetes itt a sizes, mely kellemes szezonnyito program volt pl karacsonykor is. Azt hiszem a siiskolaban felszereles kolcsonzesere is van mod. Van nehany mas palya is a Matraban: Matraszentimre, es talan Matraszentistvan, ott is sieltem mar, de nem igazan nyerte meg a tetszesem. Nagy hoban Galyateto, egyebkent Kekestetot ajanlom. Kapcsolodi link: http://www.matrahegy.hu/

 

Hetvegen vegre sikerult Galyateton sielnem. Fantsztikus volt a ho, es talan azert is, mert mult hetvegen a felvono uzemkeptelensege miatt nem volt aki lesielje, eszmeletlen jo volt a palya. Raadasul most annyira sem volt sor, hogy uresjaratban mentek a liftek. Nagyon lenduletes volt a palya, amely normal esetben kozepes szintnek megfelelo piros nehezsegu, de azert vasarnap delutanra az utolso meredek szakasz mar annyira kibuckasodott, hogy inkabb fekete szintuve valt, igy kezdoknek semmikeppen sem ajanlom, mert kitorik a nyakukat. Sajnos nincs karbantartas, igy igazan csak friss havazas utan lehet elvezni a palyat, mert szinte egy het alatt lesielik a palyat, az also szakasz pedig teljesen kibuckasodik. Aki nem szereti a buckasit, az az utolso buckas szakaszt le tudja vagni, es hienazhat az uresen hagyott felvonotanyerokra. Persze ha lent sor van, akkor erre eleg rosszak az eselyek. A napi siberlet 2000Ft, de ha valaki az impozansan csabito Nagyszalloban szall meg nagyon, annak csak 1500. (Egy ket agyas szoba nagyon barati aron svedasztalos reggelivel 7000-7500Ft/ej). Viszont hetvegeken van egy foszer, akit legszivesebben lekaszabolnek az eles lecemmel, mert allandoan 500Ft-ot ker a "a szalloda magan utjanak hasznalataert", de aztan sosincs kedvem kimaszni a kocsibol, elovenni a lecet, lekaszabolni a fejet, majd lemosni a verfoltokat, igy aztan amolyan burzsuj parkolasi dijkent egyeb raforditaskent konyveljuk el, hiszen az utikoltseg ugyis minimalis.

 

 

 

 Jasna, Szlovakia - Elek Eszter: Hello Atti! Nos, itt az útinapló: Idő: 2003. febr. 22-27. Hely: Jasna, Chopok észak, Szlovákia. Társaság: Pázmányos és ex Pázmányos diákok + a hozzájuk csatlakozó barátok és ösmerősök + úgy volt, hogy Te is jössz, Atti bá..  :-(  Szóval: a kissé hosszúra nyúlt buszos utazás után, az első nap délutánján már sieléssel melegítettünk Jasna felé félúton, Donovaly lejtőin. Korábbi ködös - és havas - emlékeimhez képest kellemes terep, megfelelő hómennyiség, viszont szombat lévén kissé eltúlzott sorok a felvonónál. Ez nem sokat változott később Jasna-n sem, még hétközben sem, így aztán kénytelenek voltunk megfelelő tolakodási stratégiát kidolgozni. Már nem mind a hatvanan. Csak az ügyesebbek.:-) Így a várakozási idő kb.10 percre volt csökkenthető. Jasna igazából szlovákiai kategóriában nem rossz, majd 50 km-nyi pályarendszerével, viszonylag jól kezelt hóval, és gyönyörű kilátással a hegytetőről. A pályák mentén található melegedők is hangulatosak, és hát az árak jóval alulmaradnak az osztrák vagy szlovén viszonyokhoz képest. (Tea 15, forralt bor 30, hot-dog 45 SK körül, síbérlet 5 napra 2600 SK). Ám a kiszolgálás is  ellentmondásosabb. Hiába menetelnek az EU-ba, a szolgáltatási szemléletet nem sikerült maradéktalanul magukévá tenniük. Szerencsénkre az időjárás abszolút kedvező volt, tehát sütött a nap 1 héten keresztül, ennek megfelelően a hömérséklet +3 és +7 °C között ingadozott, éjjel azért minuszba ment, csak hogy a pálya kicsit felolvadt részei visszafagyjanak. Jeges részek ugyan voltak, de közepes rutinnal menedzselhető volt a dolog. Probléma a néhol köves, kavicsos részekkel adódott. Erre utaltam, amikor a pályakezelést viszonylagosan jónak minősítettem: elkövettem azt a hibát, hogy zsír új lécekkel próbálkoztam. Most majd zsírozhatom őket. Maradtak ugyanis maradandó sérülések a léceim talpán. De még mindig jól jártam ahhoz a sráchoz képest, akitől az utolsó nap utolsó órájában lopták el a idén vásárolt versenyléceit a melegedő mellől. Kéretik vigyázni az ingóságokra! A szállás  a hajdani SZOT-üdülőkre emlékeztető stílusban épült, a földszinten hatalmas társalgóval, ahol anno az ismerkedési esteket lehetett tartani. Most is próbálkoztak a szervezők valami hasonlóval, ami talán a tervezettnél jobbra  is sikerült, a Beton nevű mix (Becherovka +Tonic) megtette hatását, s a több mint 100 főre duzzadt társaság hajnalig szórakoztatta a szálló maradék vendégeit is, akik, szerencsétlenek a nyugdíjas korosztályhoz tartoztak. A második partit már házon kívül kellett tartani.. Közben esténként kisebb kitérőket tettünk a környéken, nevezetesen ellátogattunk Besenyovára, ahol is egy szabadtéri termál fürdő található (Atti bá, mindig írtad, hogy küldjünk open-air helyeket, most tessék..), több különböző hőfokú medencével 22- 40°C-ig. Nagyon kellemes tud lenni egész napos sielés után. Voltunk még Liptovsky Mikulason, hogy egy kis helyi specialitást is együnk-igyunk. Egy kedves vendéglőt találtunk is a főtéren, ahol is igazi sztrapacskát fogyaszthattunk. Csak a bár részét nem találtuk el a dolognak, merthogy kinéztünk egy Route 66 nevű kocsmát, ami - mint utóbb kiderült - nevéhez hűen echte amerikai stílusban pompázott a csillártól a vécéülőkéig. Kivetítőn ment a foci, meg a szlovák szépségverseny jelöltjeinek riportfilmjei. A fiúknak tetszett..  Összefoglalva: az ár-érték arány szerintem reális, amennyit fizetünk, kb. annyit is kapunk a pénzünkért. Én azért jövöre visszapártolnék nyugatibb vidékekre, bár a közelsége miatt egy hétvégi kiruccanást biztosan megér Szlovákia. Üdv,  Eszterkova. Kapcsolodo link: http://www.skijasna.sk

 

 

 

 Polana, Szlovakia - @tti ba: Hetvegen egy Polana nevu fantasztikus kis hegyen sieltem Szlovakiaban. Gyonyoru kornyezet, csucs minosegu ho, egy lenduletes kek szintu palya, es szinte nulla sor vart 1100-1300 meteres magassagban. Tipikusan egy kevesek altal ismert elhagyatott kozeli sipalyarol van szo, ami annak idejen szukebb partelit siudolojekent funkcionalhatott, mert a hegy tetjen egy luxusszalloda is talalhato minden letezo felszereltseggel. Egy nagyon gyors tanyeros silift van, ami abszolut kezdoknek esetleg gondot okozhat, de azert van egy masik, lassabb tanyeros is. Csucs minosegu 60 centis ho, szeles palya deli fekvessel, szerintem a profik sem csalodnanak benne, mert szep lenduletes sizest tesz lehetove. 2.30-3.00 ora alatt oda is lehet erni, haztol hazig, elso osztalyu ut vezet Detvaig, innentol pedig Hrinova fele kell menni, majd Hrinovaban a varos vege fele keresni kell a Hotel Polana tablat, es ott balra fordulni, es a tablakat kovetni. A hely viszonylagos elhagyatottsaga, es igy a nulla silift-varakozasi ido gyakorlatilag annak koszonheto, hogy az utolso 8 km-t egy eletveszelyes havas-jeges hegyi szakaszon kell megtenni. Es ez most nem vicc, mert olyan lefagyott hegyi szakaszon keresztul vezet az ut, ahol balra szinte vegig 100m mely szakadek van barmifele vedokorlat nelkul, nehol jobb esetben megfognanak a fak ugy 10-20 m zuhanas utan. A slusszpoen persze az, hogy olyan keskeny az ut, hogy ket auto nem fer el egymas mellett, igy orankent (egy szimpla tablaval jelezve) valtott iranybol egyiranyusitjak a forgalmat. Persze atti ba ezt csak utolag vette eszre, igy aztan ossze is talalkoztunk ket szembe jovo autoval, akik egyebkent szabalyosan kozlekedve megis elsobbseget adva nem keveset tolattak vissza a kedvunkert, es hogy elferjunk egymas mellett. (Slovensko people are kiraly!) Visszafele jomagam inkabb a majrevasat fogtam, es atadtam a vezetes "elmenyet" faternak, aki az elfogyasztott unicum es sor, valamint egymillio km ellenere sem futyoreszett onfeledten vezetes kozben. A visszaut meg kalandosabb volt, ezuttal eppen a szakadeknak ellentetes iranyba kicsuszott auto zarta el az utat, (szerencseje volt), amelyet aztan huszan "jo munkas emberek" leven emberi erovel kotellel ki is huztunk, mivel addig mi magunk sem tudtunk volna tovabb menni. Errol egy kepet is keszitettem. Esetleg egy nagyon jo mintas teli gumival es elso kerekhajtassal csuszkalva fel lehet jutni, de holanc nelkul senki se induljon el! Egyebkent is kotelezo lenne hasznalni ezen a szakaszon! Lefele mar rendorok is biztositottak az egyiranyu kozlekedest. Paros orak elso feleben felfele, paratlan orak elso feleben lefele lehet csak elindulni! Kapcsoldo link: http://www.yeti.sk/yeti/online/index.php?j=m&sS=Polana

 

Polana PART 2. Jomagam ezen a hetvegen is az uj kedvenc palyamon, Polanan sieltem. A szintido mar ket es fel ora, a  kamikaze hegyi szakaszt pedig mar szinte rutinbol nyomjuk, mint Palik Laszlo a Parizs-Dakart. Ezuttal elsokent sikerult berletet valtanom, kierdemelve a polanai aranykoszorus torzsvendeg cimet. Azt hiszem ezt jogosan erdemeltuk ki, hiszen a Tatrapoma homeroje -15 fokot mutatott, ami mar ottani mertekkel sem nagyon alkalmas kerti sutogetesre, barbecue-ra, hiszen a sipalya kezeloje is felvett egy vekony mellenyket, es egy cellovoldeben lott bezbolsapkat. Persze mi varos beli puhanyok nyavalyasok tetotol talpig polartechbe burkolozva az elso tiz percben feleltuk Unicum keszletunk felet, es a maradek sem tartott sokaig, aminek koszonhetoen igencsak spiccesen zuztunk le a palyan. Erdekes elmeny volt, de azert rutinbol ment a sizes, es nem lett belle zako. Egy ora alatt aztan sikerult kijozanodnunk. Halistennek vegig szikrazoan sutott a napocska, ugyhogy azert Unicum hianyaban sem faztunk. Tokeletes volt a palya, es valami hihetetlen jo minosegu a ho. Mintha gleccseren sielnenk. Iszonyu jo! Bar szamomra kisse hihetetlen, de allitolag meg majus elejen is lehet itt sielni. Beindultak a siszunetek, igy most joval nagyobb volt a forgalom, mint mult heten, de azert 5 percnel tovabb nem kellett varni.

 

 

 Kokava, Szlovakia - @tti ba. Kokava abszolut idealis kezdoknek, de a halado sizok sem fognak unatkozni. Egy kozeli szlovak palya 160km-re, ahova ket es fel 3 ora alatt lehet eljutni, ha az ember nem teved el, es eszreveszi a tenyernyi szlovak utjelzo tablakat, ha eppen egyaltalan nem szedte ki tovestul valaki.  Ki honnan jon, Lucenect (Losoncot) vegye celba, de ne menjen be a varosba, hanem Kalinovo >>> Poltar >>> Kokava (nad Rimavicou) fele vegye az utiranyt. Nem art figyelni, mert sokszor egy-egy faluban a csupan 100 m hosszu helyi "Petofi Sandor utca" elvez elsobbseget az atmeno forgalommal szemben. Kokava falut elhagyva meg menni kell vagy 5-10 kilometert az also (kezdo) sipalyaig. A viszonylag nagy parkolot balra ugyis eszreveszi az ember. Ket egymas mellett futo nyilegyenes viszonylag szeles palya van, amelyen fekezes nelkul kb fel perc alatt le lehet erni. Negy egyforma tanyeros felvono kozul valaszthat az ember, es lehet felszerelest is kolcsonozni. A palyak kivalo minoseguek, hoagyuzottak, tobb ratrakuk is van, es esti sizesre is van lehetoseg. Kezdoknek jobb palyat nem is lehetne talalni! De a halado sizok sem fognak unatkozni, ugyanis kocsival tovabbhaladva nehany szaz metert a panzional leparkolva egy merdekebb piros szintu palya van, mely lenduletes sizest tesz lehetove. Itt is hoagyuk es ratrakok kezelik a palyat, viszont csak egy tanyeros felvono van, melyre nemely esetben vasarnaponkent elofordulhat, hogy 10 percet is varni kell. A vendegek kb fele magyar, igy a szemelyzet is beszel magyarul. A panzio nem egy 3 csillagos hotel, de hihetetlen olcson kinal elfogadhato szallast. A halado sipalya mellett kisebb hetvegi hazak is vannak, de azt nem tudom, hogy a panziohoz tartoznak-e. A Kokava-Lineai palya elott van nehany gondozatlan szuzebb terepre epult maszek felvono is, ahol alig sielnek, igy uresjaratban megy a felvono, de itt nincs karbantartas, es a gagyibb felvono is eleg faraszto. Viszont profiknak nagyon izgalmas tud lenni nehanyszor a terep. Ezeket inkabb egy-egy menetre erdemes kiprobalni 20 koronaert. Kapcsolodo linkek: http://www.sielok.hu/Kokava.htm , http://www.kokava-linia.sk/HU_uv.html 

 

  

 

 Saalbach & Kitzsteinhorn gleccser, Ausztria, kapruni regio - Lassu Gabor: A gleccseren télen-nyáron lehet síelni. Mi csak 2-3000m között síeltünk, mert akkor még a lejjebb fekvö helyeken csak gyatra hó volt. Egyébként le lehet zúzni 3000m-röl 1500-ig!! Szél nélküli, szuper napos idönk volt. Persze erre nincsen garancia, hogy mindig ilyen. Amint a nap lemenöben volt, azért lehetett érezni, hogy az ember gyereke mégiscsak 3000 méterre a tenger felett van. A felvonók nagyon jól ki vannak építve, sok a kabinos és az ülös, néhol csákányos, olajos szar tányéros felvonót nem találsz ott sehol. Olvadni a pálya??? Kitzsteinhorn nagyon kedvelt, a legjobb pályákon kellett a felvonóknál várni, de nem vészes. Mondjuk mivel máshol akkor még nem volt hó, így érthetö volt a sorbanállás. Azóta szerintem jobb a helyzet, mert megoszlik a tömeg az egyéb sípályákkal. Saalbach-nál szombaton nagyon meglepett, hogy szinte sehol sem kellett várni a lifteknél. A pályák ideálisak kezdöktöl haladókig, mivel vannak lankásabb részek, ahol jól meg lehet ereszteni és kevés a dimb-domb. Igazi profiknak azért volt egy frankó fekete pálya is, ahol mondjuk lementem, de nem élveztem el a gyönyörtöl.  Kapcsolodo linkek: www.kitzsteinhorn.at  illetve www.skicircus.com .

 

 

 

 Semmering (hetvegi sizes) - Go"nczi Balazs.  A hétvégén péntek este elmentünk Sopronba, ahol a Füzi panzióban 7600-ért kaptunk 2 fős szobát reggelivel. Szombat reggel fél 9-kor pedig elindultunk és 1 óra alatt értünk Semmeringre, ami 70 km-re van Soprontól. A határtól Wiener Neustadt fele, majd az A 3-ra rámegyünk és utána az S 6-ra. Szombaton szakadt a hó, ezért nem voltak sokan. Hirschenkogel-en 25 Euro a napi bérlet, 8 személyes kabin visz fel a tetőre. Van familienfahrt, könnyű kék pálya ill. piros pályák, amik kicsit kijegesedenk a nap végére. 10-től 16- ig kellemesen tudsz síelni, 5 ill. 1/2 6-ra Sopronban van az ember és be tud ülni vacsorázni. Javaslatom: Pince Csarda (Keller Étterem), ahol hatalmas adag és finom ételeket kapsz, 1200-1300 Ft-ért. Kaja után kis könnyű esti séta a belvárosban és hatalmas alvás 10 órától.  Vasárnap Semmering másik pályarendszerére mentünk, a neve Stuhleck (www.stuhleck.at ). 27,5 Euro a napi bérlet. 4 üléses felvonó visz fel, majd még egy hosszú csákányos lifttel jutsz a csúcsra. Lefele pedig 4 km pálya vár, zömében kék, egy-két piros van. Gyönyörű napsütés volt, déli a pálya, ezért egész nap süti a nap. Sokan voltak, de a max. sorállásunk 5 perc volt a csákányoshoz, ami nem rossz a szlovák fél órákhoz képest. Mindenkinek javasolnám, mert a kezdőknek gyönyörű " libalegelők " vannak, Snowboard pálya, szánkópálya és kellemes hütték. Mindenki megtalálja  a maga pályáját, a gyakorlottak pedig tökéletesíthetik a mozgásukat, mert gyorsan lehet széles, megdolgozott és hóágyúzott pályákon száguldani. Kaja: javaslom a gőzgombóc fogyasztását, ami lekvárral van töltve és vanília szósszal öntik le + még a tetejére egy kis mákot tesznek. Mindezt potom 3,7 Euroért. Forralt bor 1,5-2 euro, sör is hasonló árban van. Este pedig elindul az ember 5-kor és 8-ra Bp-en van kényelmesen.  Mindenkinek javaslom, belefér a hétvégébe, jómagam is tervezem, hogy elmegyek még, hisz az osztrák matrica 10 napig érvényes. Talán most hétvégén megint? (Gönczi Balázs) Kapcsolodo link: www.stuhleck.at , www.semmering.com , www.semmering-hirschenkogel.at

 

 

  

 Gastein, Ausztria - Vincze Balazs: Szia Atti Ba, az elmult heten 5 napot sieltem a Gastein ( www.gastein.com)  regioban. Az idojaras is kedvezett nekunk, egesz heten -5-0 fok korul  volt a homerseklet es ragyogoan sutott a nap. Lassuk a lenyeget:  Budapesttol kb 550 km, Salzburgig autopalya, onnan kb 80 km autout, kis  szerencsevel ot es fel ora alatt teljesitheto. Szallast Bad Hofgasteinben talaltunk, nem tul messze a falu  kozpontjatol. A hazban az elso es masodik szinten volt 3-3 apartman. Mindegyik apartman 2 duplaagyas haloszobat, furdot es konyha+etkezot  takart. Az apartmanokat egy hetre foglaltuk, ara EUR 20/fo/ej  reggelivel. A szallast azoknak tudom ajanlani, akik tobben, parjukkal  esetleg csaladjukkal mennek. A szobak tisztak voltak, a konyha rendesen  felszerelt, a reggeli pedig elegendo nagydarab sieloknek is. A haz gyonyorusege, hogy felig palyaszallas, azaz reggelente sicipoben  elsetaltunk a 100 m-re levo vasutallomasra es tetszes szerinti iranyba  elindulva max 7-10 perc alatt a felvono aljaban talaltuk magunkat. A  vonat siberlettel ingyenes. Hazafele egy piros palya mellekagat kovetve  vissza lehetett sielni a vastuallomasig ! Ha valakinek szuksege lenne a szallas elerhetosegere, akkor elokeresem ! 5-6 siterep van a kozelben, ezek kozul 3-at probaltunk (Bad Hofgastein,  Badgastein, Sportgastein). Allithatom, hogy a csapat minden tagja  talalt maganak megfelelo es elmenyt nyujto palyat. A parkolo szinten a  legtobb helyen tobb km hosszu sifutopalyak voltak, a hegyoldalban reggelente csodalatosan rendbetettek a palyakat, annak ellenere, hogy  friss ho nem esett. A melegebb napokon a palyak also szakasza (1500m alatt) kasas volt. Itt a kulonbozo szinten sieloknek turajavaslatokat talaltok: http://www.skigastein.com/de/ski_panorama/tips.shtml  Ejszakai eletre nem leltunk, akarhogyan is kerestuk. Ettermek viszont minden mennyisegben, akar a haztol 10 perc setara is voltak. Az 5 napos felnott regios siberlet ara EUR 136, de ezzel a berlettel kedvezmenyt kaptunk a termalfurdoben is, igy a 4 oras belepo ara EUR 10 volt. Sziasztok! VB.
 

 

 Weissensee és Nassfeld, Ausztria - Go"nczi Balazs  Két síterepet ajánlok az olvasóknak. Távolságuk kb. 600 km. Az első Weissensee tó partján található 4 km-es sípálya csodás kilátással. A hely Villachtól 20 km-re van egy kis völgyben. Kezdőknek, családosoknak kiváló gyakorlóterep, hóágyúzott pálya és bucka nincs. Mi a tó partján laktunk egy appartmanban, akit érdekel, tudok címet adni. Cca: 120 000 pénz egy hét négy személyre. Ezért kap két hálószobás, 70 m"-es appartmant, TV+ bőrgarnitúra, felszerelt konyha, elektr. sütő, mosogatógép. Első két napban gyakorlásnak ajánlom,a bérlet 23 Euro/nap. Nyáron is érdemes ide elmenni, mert a tóEurópa egyik legtisztább tava, helyenként 100 m mély. Egész télen viszont be van fagyva és lehet korizni az egész területén van kialakított pálya, melyet esténként lekotornak. A haladó sílelőknek pedig ajánlom Nassfeldet, ami az olasz határnál van, Villachtól DK-re. 100 km megdolgozott, hóágyúzott pálya 30 felvonó. A Millenium Expressz lift 300 m-ről 1900-ra visz fel, 2000-ben csinálták. Gyakorlatilag 3 hegyet lehet keresztbe-kasul síelni. A bérlet elég húzós, 32 euro/nap. Ezért viszont nincs sorbanállás és napsütötte pályákon síelhetsz egész nap. Piros pályák vannak nagyrészt, de buckasíelőknek(nem lakóknak)is jó, mert a liftek alatt lehet kemény pályán lejönni. A snowboardosoknak pedig 2 pipe is van. A múlt héten szuper idő volt, végig napsütésben síeltünk, figyelni kell, mert eléggé le lehet már ilyenkor égni. Kapcsolodo linkek: www.weissensee.com  , www.nassfeld.at

 

 

 

 Les 3 Valles, Franciaorszag - Dravai Tamas: Én 1999-ben mentem (na persze Svédországból) a Francia Alpokba. Szóval mi Stockholmból repültünk Zürrich-en át Genfbe, majd onnan taxival Vallée de Méribel – Mottaret-ba. Ezt a helyet itt úgy hívják, hogy a 3VÖLGY (Les 3 Vallées) és az egyik legnagyobb és legkedveltebb hely a francia alpokban. (na persze ott van még VAL D’ISERE is, ami kisebb, de meredekebb és közel van szintén, de az igazán a snobok találkahelye, pedig ez sem semmi.) Ez a három völgy három közös pályarendszeréből áll: MÉRIBEL-COURCHEVEL-VAL THORENS melyek a SAVOIE francia régióba tartozik. Egy speckó skipassal lehet igénybevenni a három völgyben a szabad síelést, de persze van külön – külön is a völgyekben mód síelni olcsóbban. De az igazi mégis az, amikor reggel elindulsz és három négy hegyen átsíelve egy másik városba érsz ott ebédelsz, pihensz majd tovább mész, és du. rohanhatsz hazafelé, hogy még az utolsó felvonót elérd amivel hazaérhetsz a saját lakóhelyed sípályára. Ezt mi mindennap eljátszottuk, és szerencsére nem maradtunk le soha, noha volt is nagy rohanás zárás előtt 5 perccel.  Mi Méribel-Mottaret-ban laktunk a hegy tetején egy ****-os hotelban: L’Antares-Méribelben, amitől leesett az állam. (most már a Club Med tulajdona) Minden luxus megvolt benne, reggel csak kisíztünk, este meg a hegy tetejéről besíeltünk a hotelba, ahol minden éjjel áttörölték, ápolták a léceinket, megszárították a cipőket. Volt szauna, gőzfürdő, benti-kinti medence, három étterem, bár és minden szobában jacuzzi üveg ablakkal kilátással a hegyekre. Egyszóval álom volt… De mivel ezt gondolom ajánlónak szánod, tele van mindegyik falu pályaszállásokkal, ahol már cca 15.000-30.000-ért lehet appartmant, stúdiót kapni egy hétre. És ha több haver megy persze, akkor jobb is, mert nem a szálláson van akkor a hangsúly. Odaútra van buszjárat, jó a vonatközlekedés is, de én lustaságból inkább repülnék… Én itt síeltem eddig a legjobbat, 1750m-en laktam, és 3000m felett síeltem, nagyon jól van kiépítve, mindenhol több nyelven értenek, természetesen svédekkel és magyarokkal is összefutottunk…rengeteg sílift van a legnagyobb Téléphérique lifttől az egyszerű korongosig. Élettem legjobb élménye volt és a legdrágább, de mint már mondtam nekem az ismerősöm fizette, akinek ez szezonális program. Szevasz, remélem nem riasztok el mindenkit ettől a helytől, mert okosan kalkulálva bárki síelhet olcsón ott ahol a leggazdagabb európaiak. A neten is megtalálható minden info az összes további kis falucskával, szórakozási lehetőséggel és széles szálláslehetőséggel: www.les3vallees.com , www.valthorens.com  (Dravai Tamas)

 

 

 

 Val di Fiemme, Olaszorszag - Kovach Anton  2003 feb 1-8 (Kriszti, Niki, Kercso & Anton)  kepanyag http://www.argon.hu/~a_tom/  Mint minden komoly sielos illetekes, bankar buli utan hajnali fel 9-kor elindultunk egy Puch(eredeti vectra indulas elott megadta magat) tarsasagaban Budapestrol. Olasz hatarig nem volt gond 130 km/h, idonkent, a lejtokon 135 km/h csak ugy vegigszaguldoztunk: M1, A2, A23. Olasz hatar utan az autopalya melletti benzinkutaknal, palmafak alatt piheno emberek latvanya egyertelmu jel volt arra, hogy siboxos kis autoval nagyon eltevedtunk. Ekkor elesitettunk a GPS-t, amely rallys hangulatot idezve falvakon keresztul egyenesen Predazzoba iranyitot el minket. Dignano, Spilimbergo, Maniago, Belluno, Fonzaso, Mezzano, Predazzo. Igy ropke 14 ora alatt megtettunk kb 900 km-t. TIPP: Ha valaki GPS  segitsegevel szeretne tajekozodni erdemes beszerezni olyan terkepet, ahol a foldrajzi adatok is fel vannak tuntetve, igy elkerulhetjuk a legvonalban 20 km-re levo celpont 1800 meteres szintkulonbseggel jaro,  vidamparki korhintanal is rosszabb 2,5 oras szerpentines reszeket.

Predazzo(kep!), Trento es Bolzano kozeleben levo, aranyos kis nyugis olasz varoska. (http://www.comunepredazzo.it) Minden ember mosolyog, minden kis es nagy kocsmaban nagyon kedves a szemelyzet, es 2 kor utan mar tartanak sikeres villam olasz tanfolyamokat. Szallasunk egyertelmuen a mi szinvonalunkhoz keszult(kep!), igenyes, full-extras, minden design by IKEA, a befottesgumitol az utolso egzotikus  fuszerig mindennel fel volt szerelve. 6 szemelyes apartman ara 400 EUR/het. TIPP: Eszaka 1-2 ora utan, a Neoton vagy a szep magyar notak csodaval hataros modon 10 perc alatt udvarra csabitjak a szomszed osszes olasz asszonyat, akik utana tobb oran keresztul, sot reggel es majd kora este is bemutatjak, hogy policia szo korul milyen szep olaszos hangzasu mondatokat lehet formalni.

Igazi siparadicsom ez a Val de Fiemme: tobb mint 100 km palya, 50 felvono. Heti berlet: 133 EUR, ami a terkepen lathato palyakra jo. Kifogastalan volt mindenhol a ho mennyisege es minosege. Szombaton es vasarnap, bemelegites keppen El Zirmo. Igazi laza palya rendszer es adotsagaibol adodoan(laza) boven volt parkolo hely a hetvegen. Hetfo, kedd es szerda: Panpeago. Az igazi bulis hely, a palyak pirososan kekek  es 2-3 phrugna(prunnya) utan akar feketekbe is lehet belekostolgatni. Annyi palya van, hogy egesz nap lehet sielni ugy, hogy ketszer nem mesz ugyan azon a palyan(egeszen Obereggenig azt vissza). Csutortokon mar mindenki bajnoknak erezte magat ezert Cavalese bol kabinos lifttel megkozelitheto Alpe Cermis palyakat valasztottunk. Most itt volt a vilagbajnoksag az Olimpia I es Olimpia II palyakon. Hat, mit mondjak sok phrugna fogyott el :). Penteken levezetes keppen visszamentunk Panpeagoba bulizni. Kedden volt egy kis hovihar fele, de amugy nyugis es napos hetunk volt.....

Erdemes autoval maszkalni, a sibuszok mindig tele vannak es az utolso mar 5 orakor elhagyja a palyat TIPP: Ha forgalom iranyito szemelyzet a sipalyatol kb 3 km-re megker minket, hogy parkoljunk le es menjunk fel gyalog mindig jusson az eszunkbe a baratunk, akinek tegnap kibicsaklott a bokaja es nem is akarunk ma itt sielni, csak szeretnenk felmenni erte, mert a szulei ma itt sielnek es ott van pont a felvononal szegeny.

A palyan az etkezesi lehetosegek igazan kimerithetetlenek, szinte minden felvono vegen van egy hutte vagy egy etterem. Nagy adag sult krumpli: 2 EUR, egy ebed: 10 EUR-tol (nekem 80 kg-hoz megfelelo mennyiseg 20 EUR) TIPP: Hutteben elso nap fergeteges party-t csapjatok a legjobb csajokkal -akiket visztek magatokkal, mert tudvalevo, hogy az olasz lanyok nem egbekialtoak-, ne sajnaljatok a penzt, mert a kovetkezo egy hetben a felszolgalok es dj kedveskednek majd nektek napi 2-3 szendviccsel es mindenki (5-10 tarsasag) meghiv titeket egy-ket italra, mert olyan jo fejek vagytok. Ne lepodjetek meg akkor sem ha masnap egy kedves idegen a felvonorol enekli a tegnapi buli fo notajat. Ne akarjatok az osztrakokat ravenni, hogy tancoljanak valami nem szasz dalra...kiveve ha egy tunderi magyar lany vezenyli a Zorbat nekik(kep!!!). TIPP: Belgak es olaszok jo fejek, veluk jokat lehet mulatni. Sor: 1,8 EUR. TIPP: PHRUGNA, igazi palya ital. 2 EUR egy kor. Jol oltja a szomjat es a poharban talahato aszalt szilva jol csillapitja az ehseget.

Estenkenk ajanlanam Cavalese es Predazzo belvarosat. Kellemesen kimerito seta utan egy igazi finom olaszos vacsora var rank majdnem minden sarkon TIPP: ne induljatok el ugy kajalni, hogy egyetlen feltetel: dohanyzo resz letezese az etteremben. Ilyen nincs, ez allitolag nem EU comfort. Negyunknek altalaban szum 55 EUR-bol sikerult megvacsorazni kellemes helyi asztaliborok tarsasagaban. A muzsika kerdesre a pincer ramutatott egy antik radiora, ahol kis hangolas utan az orosz Majaktol a londoni BBC -n keresztul a budapesti Kossuth-ig minden foghato volt, csak kb 10 percbe telt mire talaltunk stilusos olasz zenet.

Elelmiszert a helyi de'SPAR-ban erdemes vasarolni, viszont pekarut a predazzoi templommal szemben talalhato pekuzletben kell beszerezni. TIPP: soha ne kerjetek a peknel abbol a kicsi es amabbol a nagy zsemlebol (questa dieci e a questa dieci), mert sorra ugyan az a fajta, csak fura meretbeli kulonbsegek vannak ket "egyforma" hazilag keszult zselme kozott. Zsemle: 2,40 EUR/kg

Cavalese iranyaban talalhato predazzoi Shell benzinkutnal ajanlom a frenetikus capuccinot (1,2 EUR), ami reggelente rendbe rakja minden emberfia lelket es gyomrat. Abszolut biztonsagban, helyi seriff tarsasagaban, jo vastag friss olasz napilapot lapozgatva (tele van szep kepekkel :) ) idealis hely a reggeli meditaciohoz. Aki viszont ott szeretne lemosatni 14 EUR-ert  az autojat az jobb ha felkeszul arra, hogy a vegen a nagy semmibol, mint a villam kiugrik egy oregasszony es jo koszos rongyal megprobalja osszemaszatolni az autot. Hatarozott fellepessel es par international szocska segitsevel gyorsan ra lehet venni a nenit, hogy ne farassza magat, mert nagyon sietunk, igy az auto tenyleg tiszta marad.

Ne probaljuk megkeresni a helyi uszodat, mert vagy a berlet hetfonken nem jo, vagy ha kedd van, akkor ma nincs szauna, meg egyaltalan, most oreg fiuk uszobajnoksaga vagy kislanyos oktato tanfolyam van tipusu valaszokra kell szamitani. TIPP: Keressunk egy jo ismerost a kornyekbeli szallodaban, es a szobaban atoltozve "csupa helyi" nek alcazva magunkat, surranjunk be a hotel uszodajaba es elvezzunk a szauna altal adta mennyei lazitast. Amugy hivatalosan 8 EUR-ba kerul egy ora a hotel szaunajaban nem vendegek reszere, de hat inkabb igyatok 4 phrugnat az egeszsegemre. TIPP: este ha Predazzoba indultok a helyi Disco(SEXY GIRLS)-be, a buszpalyaudvar melle, a meglepetesek elkerulese vegett inkabbol tarsas tanchoz illo kulsot oltsetek... 5 EUR a beugro, 60 ev az atlag kor, elo zene es nagyon not sexy lanyok es tancolni tudo illedelmes, fuligero szaju, erosen kopaszodo helyi John Travoltak(kep!!!) !!!

TIPP: hazaindulaskor ne rakjatok messzire a snowboard-ot es sibakancsot, mert az autopalyan levo oriasi dugoban, amelyben mar orak ota 1 cm-t sem haladtatok,  az autohoz kotott vontato segitsegevel, nagy ovacio kisereteben, "csak snowbordozzunk a leallosavban" modszerrel 20-30 km/ora atlagsebesseget is el lehet erni.

Kapcsoldo linkek: http://www.valdifiemme.it/

 

 

 

ATTI BA TELI AJANLATA:

 

Komplex siportal: http://www.sielok.hu/

 

Startlap sieles:  http://sieles.lap.hu/

 

 

Sifutas, a legegeszsegesebb sport: http://www.sifutas.hu

 

Europai regiok attekintese:  http://www.intersi.hu/katalogus.php

 

 

 

Startlap hojelentes: http://hojelentes.lap.hu/

 

Siterkepek: www.skimaps.com

 

 

 

 

Utinform telefon: 3227052  / Teletext 187 oldal: http://www.teletext.hu  >>> klikkeld be a 187. oldalt

 

  Magyarorszag 

 

 

 

 

Varosligeti Mujegpalya: http://www.mujegpalya.hu

 

Egerszaloki ho"forras: http://www.egerszalok.hu/

 

Normafa: www.normafa.hu

 

  Szlovakia 

 

Szlovak siterepek: www.yeti.sk

 

Donovaly: http://www.ho.hu

 

 

Szlovakia lap: http://szlovakia.lap.hu/

 

Szlovak szallasok: http://www.limba.sk

 

  Ausztria  

 

Osztrak siterepek: http://www.bergfex.at/

 

 

 

Weissensee: www.weissensee.com

 

Nassfeld: www.nassfeld.at

 

Tirol - Sieles egesz evben a Tuxon: http://www.tux.at/

Kitzsteinhorn gleccser: www.kitzsteinhorn.at

 

 

Schladming (Dachstein-Tauern): http://www.planai.at

 

 

Szuperhobiztos gleccserpalyak: http://www.sielok.hu/gleccsersi.htm

 

Osztrak siszunet tablazat (zsufoltabb idoszakok): http://www.sielok.hu/Ausztria-siszunet.htm

 

Ausztria lap: http://ausztria.lap.hu/

 

  Franciaorszag 

 

Franciaorszag hivatalos siportalja:  http://www.si-franciaorszag.com

 

Les 3 Valles (Meribel/Courchevel/Van Thorens): www.les3vallees.com , http://www.valthorens.com

 

  Olaszorszag 

 

 

 +   Svajc: http://www.bergfex.ch